Gezondheid

ReChill bij atletiek

20 september 2017 - Waren trainers in het verleden alleen opgeleid om fysieke oefeningen en spelvormen te geven, nu speelt ook de mind een grote rol. Kinderen bij hardlopen en andere vormen van atletiek korte oefeningen geven voor ontspanning en focus is normaal geworden. Nu ook met het televisieprogramma ReChill aandacht komt voor meditatie en ontspanning kun je de twee werelden aan elkaar verbinden.

De balans tussen rusten, intensiteit en top voelen

31 mei 2017 - Het is voor coaches een lastige materie: wanneer is de hardloper echt helemaal klaar voor zijn wedstrijd? De mythe dat je een week lang niks doet in de week vóór de wedstrijd is zo langzamerhand verdwenen. De aanpak verschilt sterk van persoon tot persoon. Achtergrond van de laatste twee trainingsweken voor een wedstrijd en een korte checklist.

Vele uren sporten verhoogt risico op verkalkte kransslagader

29 mei 2017 - Zeer actieve sporters hebben vaker verkalking van de kransslagaders van het hart dan leeftijdsgenoten die minder sporten. Daar staat tegenover dat het type aderverkalking bij hen gunstiger is dan verwacht. Dit blijkt uit onderzoek van het Radboudumc, UMC Utrecht en Meander Medisch Centrum dat is gepubliceerd in Circulation. Het gaat om sporters die meer dan vier uur in de week trainen. Sporten blijft gezond geven de onderzoekers als boodschap.

Wat te doen als het wel misgaat?

EHBO en reanimatie
Je hoopt natuurlijk nooit dat het gebeurt, maar ook tijdens een training met je groep zit een ongeluk soms in een klein hoekje. Wat moet je als trainer doen bij een ongeluk of blessure? En hoe ga je goed voorbereid op pad? Jan Fokke Oosterhof zet een aantal belangrijke EHBO en reanimatie-tips voor de trainer op een rij.

Moet de duurloper trainen op efficiënte mitochondria

Een marathonloper zonder een schema met lange duurlopen? Dat lijkt onzinnig. We weten dat mitochondria, de kleine energiefabriekjes in de spieren toenemen als je meer traint. Dat is gunstig. Simpel gezegd, je krijgt meer energie en daardoor kun je ook je sport langer volhouden. Van schaatser tot en met hardloper, die mitochondria willen we overdadig ontwikkelen. Iedere trainer voelt aan dat kwantiteit niet altijd optimaal is voor succes.

Core stability training is specialistisch maatwerk

Afgelopen zondag won Susan Krumins met overmacht de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Ze liep maar liefst één minuut sneller dan die andere sterke Nederlandse Jip Vastenburg. Susan kwam ontspannen over de finish. Haar debuut op de weg in een 15 kilometer wedstrijd was meteen succesvol. Het leek heel makkelijk maar het kostte jaren van zoeken naar trainingen die bij haar passen.

Op een trainingsschema kun je niet hardlopen

Hoe mooi de cijfers ook zijn in een trainingsschema, je kunt er geen kilometer op lopen. Voeding is het fundament voor veel loopplezier. Hardlopers vragen er niet snel naar maar als ze eenmaal het hardloopvirus hebben, zijn ze ook nieuwsgierig naar de juiste brandstof. Bied hen meer dan alleen de basiskennis.

Alles over koolhydraten tijdens inspanning

Hoeveel koolhydraten moet een hardloper innemen tijdens de inspanning? Wat is het verschil in inname bij een wedstrijd onder het uur of bij een wedstrijd langer dan twee uur? Topsporttopics geeft antwoord op deze vragen.

Koolhydraatdrank zinvol bij wedstrijden langer dan 90 minuten

Heeft het nut om tijdens lange hardloopwedstrijden koolhydraatdranken te drinken? Die vraag is al vaak onderzocht bij wielrenners, maar of die gevonden effecten ook opgaan voor hardlopers is niet altijd duidelijk.

Invloed melkzuur op loopeconomie en waarde compressiekleding: de feiten

Om goed te kunnen presteren is voor zowel de trainer als de hardloper kennis van het menselijk lichaam van essentieel belang.