Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Nieuws

Iedereen is een winnaar (in 7 trainingstips)

Iedereen is een winnaar (in 7 trainingstips)

Je hoort het vaak als je kinderen en jongeren traint. “Iedereen die traint is een winnaar.” Het wordt zo vaak gebruikt dat het een holle kreet lijkt. Dat is het niet. Dit is een van de vele vormen om je groep in een goede vibe te krijgen en dat helpt zeker in de trainingsresultaten.

Iedereen is een winnaar. Of je kunt ook de lijfspreuk van wereldrecordhouder op de marathon Kipchoge er deels in terug horen: “No man is limited”. Het zijn positieve woorden die ook echt invloed hebben op je groep. Gebruik ze en de vibe wordt beter in de groep. 7 Tips om de vibe goed te houden. .

De creatieve trainer

1 - Varieer in “iedereen is een winnaar”. Je bent een creatieve trainer, je kunt zeker meer zinnen of aanmoedigingen bedenken die vooruitgang, winst en ontwikkeling verwoorden. Speel met woorden. Door variatie voorkom je dat bepaalde standaardzinnen van je woorden. Het gevaar bestaat dat je manier van praten als leeg wordt ervaren. Dat terwijl je zo hard werkt om je groepen goed te trainen. .

Soft wordt hard

2 - Positieve woorden leiden ertoe dat een goede vibe of flow ontstaat. Wat zie je? Mensen kunnen opeens net iets meer aan. Ook die oefeningen of afstanden net buiten de comfort zone worden ook beter opgepakt. Je ziet mensen zich beter aanpassen aan je trainingsprikkels. Die softe aanpak met woorden vertaalt zich opeens in langere afstanden, snellere tijden, betere coördinatie of nog veel meer harde parameters waarop je kunt beoordelen. .

Gewoon een trainingsonderdeel

3 - Het praten over hoe mensen zich voelen doet echt wat voor een training. Hoe beter mensen zich voelen, hoe beter de groep zich ontwikkelt. Zie praten over de mind net als interval of core stability oefeningen als een integraal onderdeel van trainingen. .

Gaat het goed?

4 - Lang niet iedereen zit lekker in zijn vel. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft een depressie (bron, CBS, 2016). Er zijn nog veel meer mensen met mentale klachten. Er zal in je groep daarom zeker iemand zijn met kleine of grote mentale klachten. Heb je het vermoeden dat er iets aan de hand is, neem die persoon even apart om te vragen hoe het gaat. Heb je het vermoeden dat de groep heel goed gaat, vraag ernaar. Is het een ‘ja’? Bevestig dan ook jouw en jullie goede gevoel voor de groep. Dat is ook weer een positief signaal naar mensen die zich vooraf of tijdens de training wat minder goed voelen. .

Gedrag heeft meer invloed dan je ziet

5 - Zie je gedrag dat niet toelaatbaar is? Vraag naar het waarom en bespreek hoe dat anders kan. Mensen in de groep die mentaal zwakker staan, kunnen ontoelaatbaar gedrag als veel heftiger ervaren dan jij of de andere sporters die positief in hun vel zitten. .

Spelen

6 - Kinderen blazen stoom af door te spelen. Geef het maar toe, ook volwassenen willen graag spelen. Bied variatie. Vraag wat de groep leuk vindt. Bouw daar nieuwe trainingen omheen. .

Unieke mensen unieke groepen

7 - Kijk en vraag naar je groepsleden wat zij als normaal trainingsgedrag zien. Bij de ene groep gaat het om presteren. Bij de andere groep staat het sociale aspect voorop. Jij kan het gedrag van je groep heel anders ervaren dan de mensen in je groep. Iedereen is uniek. Als je van alle unieke personen een groep maakt, krijg je wel gemene delers maar je krijgt ook weer een unieke groep. Met die kennis kun je veel bereiken als trainer. .

Succes en maak er weer een mooie trainingsweek van.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer