Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

Train op houding en niet op kilometers

Train op houding en niet op kilometers

Het is zo verleidelijk als trainer om mee te gaan in de wensen van je groep. In hun hoofden zweven afstanden. Een 5 kilometer als ze net beginnen. Al snel gaat het door naar een 10, 21 of de marathon. Soms moet je je atleet, of je hele groep, stil zetten. Kilometers uitschakelen en houding inschakelen.

Als open minded trainer ben je geneigd om naar de wensen van je mensen te luisteren. Het zijn tenslotte vaak ook betalende klanten. Durf je dan ook een stopteken te geven als er teveel in kilometers gedacht wordt? Een pas op de plaats kost tijd en dat zal niet iedere hardloper je in dank afnemen. Die periode van relatieve stilstand betekent wel een enorme ontwikkeling van de atleet. Focus de aandacht op houding, zelfs vanaf het absolute begin als de lopers nog geen drie minuten hardlopen volhouden.

Eend als voorbeeld

Het grote voordeel om te trainen op vorm en houding is al bij een praktisch voorbeeld te zien. Menig loper, plaatst de voeten schuin naar buiten. Denk aan een eend die loopt en je hebt het plaatje. Eenden zijn gemaakt voor in het water, dat is hun element. Hardlopers hebben rechte plaatsing van de voeten nodig. Iedereen die start met hardlopen denkt dat hij of zij gewoon goed hardloopt. Je kunt dan ook de hardloper niet kwalijk nemen dat hij over kilometers en tijden praat. Dat is wat hij hoort van vrienden, van wedstrijden op televisie en in social media. De waarheid is dat correct hardlopen een proces is van jaren slijpen. Is dat erg? Nee, het biedt volop kansen voor de ontwikkeling.

Waarom is houding onderbelicht?

Daar zit een punt dat maar weinig trainers zien. Mensen starten met hardlopen en maken een steile curve mee. Binnen enkele maanden wordt de 5 kilometer gepasseerd. Het gaat lekker. De conditie en vaak ook de snelheid gaan met sprongen vooruit. Dan is er toch niets mis?

Toch wel. De steile curve kan het gebrek aan een goede houding en techniek verbergen. Met alle gevolgen. Wie niet door een trainer wordt bijgestuurd vervalt iedere keer in zijn verkeerde houding of techniek. Wanneer hardlopers in die steile curve opeens door overbelasting met blessures in aanraking komen is het vaak te laat.

1. Blessures voorkomen
Een slechte houding, bijvoorbeeld de schuin geplaatste voeten, kunnen bij een lage belasting nog wel gecompenseerd worden. Wie dat op hoog niveau, intensieve trainingen, nog steeds aanhoudt, krijgt waarschijnlijk te maken met blessures in de voet en de knie. Je wil niet dat hardlopers uitvallen. Zeker in het begin kan dat er voor zorgen dat deze loper helemaal stopt en voor een andere sport kiest.

Met een aantal trainingen kun je die verkeerde voetplaatsing eruit halen. Daar heb je als trainer veel plezier van want je ziet het resultaat direct. De hardloper krijgt het vertrouwen dat professionele begeleiding echt het verschil maakt.

De slechte houding en techniek ondersteunen feitelijk de overbelasting. De correcte houding kan dit weer omkeren. Uitval is met goede techniek te voorkomen. Een beginnend loper die zich nog niet heeft ingelezen zal dit niet weten. Daar zit dan ook de meerwaarde van de trainer.

2. In alle omstandigheden
Ook de gevorderde hardloper heeft baat bij constante aandacht van de trainer aan techniek en houding. Je wil idealiter onder alle omstandigheden – heuvels, zandpaden, bergen, gras, asfalt, cross – de hardloper optimaal laten lopen. Met meer kilometers maken komt ook meer gevoel voor techniek in het lichaam. Als trainer kun je ongelooflijk veel doen om mensen te laten ervaren wat verandering in houding doet voor het lichaam. Dat zijn waardevolle momenten in trainingen.

3. Lastige weg maar wel een mooie
Je wil geen zeurtrainer zijn, geef daarom mensen de ruimte. Laat ze ook zelf ontdekken wat houding voor hen doet. Dat kost soms veel tijd. Paula Radcliffe heeft haar kenmerkende draaiende hoofd pas na heel veel aandacht op houding kunnen veranderen. Wie goed kijkt ziet het zelfs nog in lichte mate in haar laatste wedstrijden. Toch wordt verondersteld door haar begeleiders dat mede deze verbetering bijdroeg aan haar wereldrecord op de marathon.
Alberto Salazar, trainer van Olympisch kampioen Mo Farah, grijpt alles aan om de houding van zijn atleet te verbeteren. Terwijl Mo al op topniveau stond, werd een sprinttrainer ingezet om met name het potentieel op de laatste 400 meter te verbeteren. Weer een geval waarbij houding het uitgangspunt voor progressie was.

In beide gevallen bleken trainingen op houding en techniek de basis tot een mooie weg naar de allerbeste tijden in de wereld. Of het nu een wereldkampioen is of een beginnend hardloper, houding heeft direct invloed op het succes in hardlopen.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer
Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer