Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

“Meer aandacht bij trainers voor ademhaling”

“Meer aandacht bij trainers voor ademhaling”

20 juli 2017 - Marion Meesters, zij maakte chi running groot in Nederland, wil sporters en niet-sporters wijzen op de grote invloed van ademhaling op gezond leven en presteren. Zij haalde het Engelse naslagwerk van Patrick McKeown naar Nederland en maakte daar een praktische vertaling van. Zuurstofwinst is de titel en dat is precies wat Marion wil bereiken: winst.

Het handige voor trainers is dat Zuurstofwinst op een praktisch doe-boek lijkt. Aan de hand van een test kunnen hardlopers meten hoeveel vooruitgang zij boeken met beter ademhalen. In 207 pagina’s komen heel veel oefeningen aan bod. Er zitten soms wat vreemde overgangen in het boek maar dat is wel te verklaren. Het oorspronkelijke werk is afkomstig van onderzoeker en Dr. Konstantin Buteyeko. Dat is omvangrijk en als een echte wetenschapper voorzien van talloze noten. In de bewerking van Marion Meesters zijn de verklaringen waarom de oefeningen werken behouden. Gelukkig want dat kun je als trainer ook aan anderen uitleggen hoe het werkt.

Van inspanningsastma naar beter ademhalen
Zelf heeft Meesters last van inspanningsastma. Hierdoor ging ze op zoek naar methoden om medicatie voor te blijven. Ze kreeg Ventolin voorgeschreven maar ze kreeg het gevoel dat als de ademhaling niet goed gaat, ze dat probleem moet aanpakken. Zo kwam ze op het werk van Patrick McKeown en Buteyeko met hun Oxygen Advantage. Dat is vertaald naar Zuurstofwinst. Veel mensen ‘overademhalen’. Ze happen teveel naar adem. Dat lijkt onschuldig maar het heeft op de lange termijn nadelen voor de gezondheid. Om in hardloopjargon te blijven, je gaat er niet beter van presteren. Met Oxygen Advantage probeer je jezelf weer te programmeren op de ademhaling die je nodig hebt.

“Niet meteen naar het hoogste niveau”
Het boek is opgezet naar niveau. Je begint eenvoudig zoals met adviezen om altijd via de neus adem te halen. Het gaat door tot het hoogste niveau waarbij je hoogtestage met de bijbehorende positieve effecten voor de loper simuleert. Daar zit ook een klein risico in. Marion Meesters in gesprek met Proloop over Zuurstofwinst: “Het is menseigen dat je snel door wil naar het hoogste niveau. Het boek is zo gemaakt dat er oefeningen in staan voor ieder niveau. Mijn advies is dat je de oefeningen doet die bij je niveau passen. Ga niet meteen hoogtetraining simuleren. Want dat zijn pittige oefeningen.”

Kennis hardlooptrainers en ademhalen?
Op de vraag wat haar ervaring is met hardlooptrainers die kennis overdragen over ademhalen en hardlopen: “Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk, want ik trainde ook gewoon bij de atletiekvereniging, nog nooit een trainer gehoord over ademhaling. Het is echt een onderbelicht onderwerp in het hardlopen. Trainers hoeven van mij geen ademcoach te worden maar vertel er over want goed ademhalen doet zo veel voor je als hardloper. Ik hoor te vaak sporters hijgen en lopen met de mond open. Dat maakt de inspanning alleen maar zwaarder. Daar moet je als trainer meer over kunnen vertellen. Door onder meer dit boek kun je de sport efficiënter maken voor de loper en bij de toplopers kun je echt de kant op gaan van winst uit zuurstof.”

“Het grote voordeel van dit boek is dat zelfs als je geblesseerd bent, je deze oefeningen kunt doen. Veel van deze oefeningen kun je wandelend of fietsend ook uitvoeren,” voegt Meesters toe.

Zonder het boek uit te leggen, welke 2 adviezen uit Zuurstofwinst wil je hardlooptrainers meegeven?
1) “Raad mensen aan altijd door hun neus adem te halen, ook tijdens de looptraining. Stel de mondademhaling zo lang mogelijk uit. Eigenlijk is de mondademhaling alleen nodig voor mensen die op wedstrijdniveau trainen.”

2) “Doe de warming-up met een aantal ademhalingsoefeningen. Hierdoor breng je het koolzuur in het bloed iets omhoog waardoor meer ruimte is voor zuurstof. Als je het koolzuur verhoogt dan wordt de zuurstof beter afgeleverd bij de spieren. Door die oefeningen kun je beter trainen. Hoger koolzuurniveau in je bloed is de belangrijkste prikkel om adem te halen. Doe je dat bij de warming-up dan ga je pas later in je training of wedstrijd hijgen.”

Zuurstofwinst
Auteur: Patrick Mckeown Marion Meesters
Adviesprijs: 20 euro inclusief BTW
Uitgever: Uitgeverij Lucht Bv
ISBN: 978 94 9172 967 6

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer