Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

Hardlopen in donker vraagt om mentale kracht

Hardlopen in donker vraagt om mentale kracht

4 juli 2018 - Mentale kracht is net zo belangrijk voor een atleet als fysieke kracht. Dat heeft sportmerk ASICS nu wetenschappelijk aangetoond met het Blackout Track experiment. Een medaille of niet: een goed getrainde mind kan het verschil maken. Al eerder bleek uit onderzoek in 2014 dat optische flow sterk van invloed is op hardlopers.

Veel hardlopers kennen de ervaring, je loopt langzamer in het donker. Bij bijna alle meldingen over dit onderwerp denken en voelen hardlopers dat ze harder gaan dan de koele cijfers op hun sporthorloge. In de wetenschap is de reactie op de andere setting en de aanpassing van het looptempo genoemd als ‘optische flow’. Onder meer in 2014 werd onderzoek gedaan naar dit fenomeen (link onderzoek: Optic Flow Influences Perceived Exertion and Distance Estimation but not Running Pace). Het mooie deel van het ASICS onderzoek is dat verschillende tijden van verschillende lopers zijn gemeten.

Op 5 juni voerde ASICS een experiment uit op de Blackout Track in Londen. Eerst werden de lopers met muziek, publiek en andere effecten extra aangemoedigd. Daarna gingen ze op pad voor de ervaring zonder stimuli. Op een baan, bijna geheel gehuld in het duister, werd de loper slechts gevolgd door een schijnwerper. De deelnemers legden de afstand niet alleen in het donker af, maar ook zonder enige vorm van prestatieindicatoren, er was geen duidelijke finishlijn en ook positieve aanmoedigingen waren afwezig. Diverse atleten vanuit de hele wereld liepen deze “mental marathon” van 2x5 kilometer in 66 rondes zonder enige vorm van afleiding of comfort.

Van pr tot duidelijk lager tempo

Een van de uitgenodigde coaches ziet het grote verschil tussen de drukke stimuli en de bijna donkere baan als lessen die hardlopers mee kunnen nemen naar hun eigen vereniging. De hardlopers, van voormalig middenafstand Olympische lopers tot en met fanatieke recreanten ervoeren duidelijke verschillen. Van persoonlijke records bij de baan met veel stimuli tot en met moeite om het tempo hoog te houden op de donkere baan. De donkere, in Londen werd het de blackout genoemd, wiep veel lopers terug op een langzamer niveau.

+ 60 seconden

In de onderzoeksopzet werd een “normale” 5K gelopen, en vervolgens een 5K op de Blackout Track. De onderzoekers zagen zelfs bij de meest ervaren atleten de prestaties afnemen op de Blackout Track. De tijden liepen hierbij op met een gemiddelde van 60 seconden. Een volle minuut is een groot verschil in het hardlopen. Het tijdsverschil zegt veel over mentale kracht, meent de betrokken onderzoeksdirecteur.

Marathon: 9 minuten sneller of langzamer

Het experiment werd geleid door Sportwetenschapper professor Samuele Marcora (onderzoeksdirecteur bij de Universiteit van Kent, Sport- en bewegingswetenschappen). Het gemiddelde verschil van 4,5% tussen de normale 5K en de Blackout Track 5K, is groter dan ASICS en het onderzoeksteam hadden verwacht. In sommige gevallen was het verschil bijna 2 minuten. Om een idee van deze impact te geven: 5%, betekent 9 minuten sneller of langzamer voor een loper die de marathon rond de 3 uur loopt

Waarom de mind trainen?

Stimuli als techniek, licht en geluid hebben een positief effect op de prestaties van hardlopers. De vraag is: als je bijna altijd gebruik kunt maken van deze prestatie-boost, waarom is het dan toch nuttig om je mind te trainen? Allereerst vanwege dat feit dat het prettig is om tijdens het hardlopen in je flow te komen, en deze bereik je onder meer door prikkels buiten te sluiten. Daarbij presteer je ook beter in deze geestestoestand. De Blackout Track baan is geïnspireerd op een bekende techniek die langeafstandlopers gebruiken om hun mind te trainen. Zij lopen daarbij een lange afstand in rondes van 1 of 2 mijl, zonder enige vorm van techniek. Regelmatig trainen in deze uitdagende omstandigheden, heeft juist een positief effect op de prestaties van de atleten. Tot slot een laatste argument om de mind te trainen: door te focussen op de mind, leren lopers niet te veel afhankelijk te zijn van extra stimuli zoals muziek en tempoassistentie, wat een groot voordeel kan zijn.

“It reminded me how powerful the mind is, to push your body using your mental strength. No matter your ability, you can go further than you think, and the mind is probably your most powerful tool,” Iwan Thomas, voormalig European and Commonwealth Games kampioen.

“Het verschil dat we zagen tijdens het experiment, is gelijk aan het verschil dat je ziet na een vier weken durende high intensity training-programma. De mind moet dus niet onderschat worden.” (Sportwetenschapper en professor Samuele Marcora)

Een van de hardlopers over de ervaring: “I was 13 seconds slower in the ‘Blackout’ conditions but it felt considerably easier. I felt much calmer, in control and evenly paced, which was not what I was expecting.” Susie Chan (ultraloper).

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer