bijscholing

4 punten toepassen voor intensiteit in de training

22 februari 2019 - Al leid je 40 mensen op een mooie hardloopavond, iedereen ervaart de training anders. Dat is helemaal niet erg want daarmee maak je als trainer ook 40 verschillende ervaringen. Hardlopers willen graag beter worden en daarin speelt ‘intensiteit op maat’ een sleutelrol.

Laten we daarom eens kijken naar een viertal stappen.

1 - Wat is jouw intensiteit voor vandaag

Gelukkig zijn de meeste loopgroepen niet iedere avond vol met veertig hardlopers. Voordat je nu meteen als trainer schiet in de rol van opdrachten geven en mensen bezighouden, kun je het soms beter even omdraaien. Vraag aan hem of haar wat het doel van deze training is. Een kort vraagrondje geeft jou een berg aan informatie. Maak het specifiek. Het gaat echt om deze training, van vanavond. Dat laat een hardloper al bewust worden dat trainen uit heel veel stapjes en stappen bestaat. Een mooie vraag die daar bij past: wat is jouw ideale intensiteit vandaag?

Veel hardlopers, vooral de ambitieuze onder ons, willen gewoon hard gaan. Knallen. Als trainer weet je wel dat het niet goed is om altijd maar op de grens te presteren. Er zijn ook goede redenen voor trainers om ‘een stap terug’, ‘consolidatie in intensiteit’ of ‘lichte stap extra’ aan te bevelen in plaats van weer zo een afmattend hoog tempo. Je kunt door de vragen naar de combinatie ‘doel’ en ‘intensiteit’ veel beter coachen op noodzakelijke power in deze training.

2 - Pauzeknop

Vaak genoeg strookt het niet tussen doel van de dag en intensiteit van de dag. Hoe hoog de motivatie ook is, soms zit het fysiek of mentaal niet mee. Dat wordt zichtbaar in de benen en de gewenste tempo’s worden niet gehaald. Dat is heel menselijk want we zijn geen machines die alle schema’s zomaar uitvoeren. Zie je dat als trainer gebeuren dan kun je doorgaan maar weet je dat het tempo inzakt en de frustratie stijgt. Laat hardlopers gewoon extra de pauzeknop indrukken. Veel hardlopers ervaren extra ontspanning als even licht gewandeld wordt en de handen bovenop het hoofd liggen. Voilà, daar ligt de mentale en fysieke pauzeknop.

3 - Test de veerkracht

In die extra pauze, kun jij je lopers inspireren met een verhaal over rust en veerkracht door rust. Of je kunt ingaan op het feit dat de lopers vermoeid zijn maar dat je bijvoorbeeld wel goede trainingsenergie ziet. De pauzeknop is er voor fysieke ontspanning maar het geeft je als trainer ook de kans om verwachtingen bij te stellen. Dat is heel handig want je voorkomt gefrustreerde hardlopers aan het einde van de training. Test daarna nog eens hoe het gaat met de intensiteit en maak de afweging om de training door te zetten of aan te passen.

4 - Groep op onderste grens intensiteit aanspreken

Om kwaliteit vast te houden kun je er ook voor kiezen om zelf als trainer of door een kort gesprek met de groep een onderste grens van intensiteit af te spreken. Dat kan veel doen in een groep omdat de sterke lopers dan de mindere goden meehelpen om de intensiteit vast te houden. Voorwaarde is wel dat je het groepsgevoel en -verantwoordelijkheid aanspreekt. Dit is van grote waarde omdat ook in de trainingen waarin alles heel goed gaat je alle leden van een groep tot een onverwachte ontwikkeling kunt brengen door die saamhorigheid. Regelmatig de groep aansturen op hun taak om elkaar te helpen heeft daardoor op alle vlakken van intensiteit veel waarde.

Foto door Stephan Wieser on Unsplash