coaching

Effectief contactmoment van de trainer

28 november 2018 - Natuurlijk kun je een heel uur uittrekken voor een goed gesprek met een hardloper of met je groep hardlopers. Wat telt echt? Die momenten waarop de sporter in actie is en jij aanwijzingen geeft.

Het probleem: je hardloper komt met een vaartje van 10 tot 20 kilometer per uur langs. Je hebt echt maar heel weinig tijd om je coachingsmoment te gebruiken. De oplossing: spreek van tevoren al af waar je aandacht naar uitgaat.

Bedenk: informatieoverdracht is gering

Je hebt maar enkele seconden waarin de hardloper je hoort en ziet. Dat laatste kan ook lastig zien want onder inspanning zakt de aandacht voor informatie die van buiten komt. Anders gezegd: houd er rekening meer dat de loper gewoon niet zoveel van je meekrijgt. Waarschijnlijk is het minder dan je denkt. Dat effect neemt toe als de vermoeidheid toeneemt. Maar daar zijn oplossingen voor.

ABC in aandacht

Een oplossing die je kunt kiezen is van tevoren duidelijk maken waar je op traint. Vlieg dit specifiek aan want de aandachtsperiode is maar kort. Bijvoorbeeld, je wil coachen op de plaatsing van de voet. Zeg er dan ook bij hoe je het als trainer nú ziet en waar je precies op let om verbetering te zien. Spreek van tevoren de woorden af waardoor de loper weet dat het:

a) goed zit en vooral niet veranderen
b) kernwoorden om een verandering aan te geven. Bijvoorbeeld: ‘onder’ als je duidelijk wilt maken dat de voet nog meer onder het lichaam geplaatst moet worden.
c) Je hebt enkele seconden contact. Je kan daardoor ‘onder’ roepen plus nog een aanmoediging.

Ga je aan het einde van de opgedragen reeks oefeningen staan dan kun je de loper lang in de gaten houden. Meestal zie je als coach op een locatie waarbij je de loper op driekwart kunt zien het meeste aan de motoriek en de coördinatie.

Geef vlak voor het passeren je verandering aan in de afgesproken woorden. In de 1 á 2 seconden dat de loper je passeert kun je nog zien hoe de verandering wordt opgepakt. Daardoor kun je in de volgende seconde nog net een positieve bevestiging laten horen.

Aangezien coachen op fouten niet werkt, kun je de negatieve kant beter meteen overslaan. “De volgende keer kun je beter je voet meer naar … x, y, z. verplaatsen.”

Gebaren gouden greep

Onderschat niet de kracht van gebaren. Net als met afgesproken woorden, kun je ook trainen met afgesproken gebaren. Een duim omhoog, naar links en naar rechts, daar kun je ongelooflijk veel mee bereiken. Daarbij telt zeker voor hardlopers dat je deze taal ook op afstand kunt zien en begrijpen.

Stel, het waait heel hard dan wordt de contacttijd met je loper van enkele seconden verminderd tot misschien maar twee. Te weinig om echt effectief te kunnen coachen. Dan kan het gebaar je intentie over tientallen meters dragen.

Met enthousiasme naar de nieuwe stap

Laat duidelijk weten wanneer de hardloper bezig is met de laatste uit de serie oefeningen voordat je doorgaat naar een volgend blok in je training. Hardlopers zijn nieuwsgierig en willen vaak weten hoe jij hen naar nieuwe niveaus brengt. Dat betekent vaak veel kleine stappen maken. Je kunt een volgende stap(je) gewoon aankondigen of je kunt het met meer energie en enthousiasme doen. Dat laatste valt beter. Het is duidelijk dat er een nieuw blok in gang wordt gezet en je lopers kijken er meer naar uit. Met die aangescherpte focus kun jij weer afstand nemen en je volgende korte contactmoment met je lopers opzoeken.

Van kort naar effectief

Trainers en coaches denken vaak dat er veel tijd is voor plannen, acties, reacties en reflectie. Tijdens een training valt dat enorm tegen. Als je goed met elkaar afspreekt hoe je actie en reactie laat merken kun je toch heel ver komen. Misschien nog wel verder dan uren overleggen over vorm en inhoud.

Veel plezier bij je volgende training.