coaching

De nieuwe coach is softer, maar waarom?

18 januari 2019 - Coaches veranderen van harde schreeuwers in stevige meedenkers. Het lijkt zo makkelijk om schreeuwend iemand aan te moedigen. De boodschap dat je gewoon maar door moet gaan en afzien is leuk voor het verhaal maar het werkt zelden goed. In 6 stappen hoe je zorgzaam en positief kunt coachen. Waarom werkt dat?

1) Rendement positieve teamomgeving

Kijken we naar recente stijlen van coachen in andere sporten zoals voetbal of hockey dan zie je vooral dat er gelet wordt op de ontwikkeling van een positieve teamomgeving. Je zorgt als coach voor een motiverende omgeving en dat lijkt soms meer rendement op te leveren dan welke technisch hoogstaande training dan ook. Dat inspireerde de redactie naar de zoektocht hoe de zachte positieve coachstijl kan werken bij hardlopers.

2) Negatief dan train je het beperkt reageren

Daar zit ook een goede verklaring achter. Coach en train je mensen door negatieve boodschappen te geven dan blijft die negativiteit hangen. De menselijke geest reageert erop met angst en dat levert meestal een terughoudende actie op in het bewegen van de sporter. Het lijkt dus heel stoer en groots maar het negatief benaderen van sporters helpt niet. Vooral niet als dit structureel gebeurt. Het negatieve effect herhaalt zich over een langere tijd en je traint een sporter daarmee om in te houden. Het is niet helemaal wetenschappelijk te bewijzen maar in veel sporten staan coaches op die vooral inspirerend en zorgend zijn in plaats van de spreekwoordelijke schop onder de kont.

3) Coach op motivatie voorbij de bekende grens van de sporter

De truc is natuurlijk dat iedere sporter zijn eigen hersens heeft en daarmee de kracht van motivatie volop gebruikt. Het weghalen van negatieve gedachten is al een belangrijk punt. Daarmee zal de sporter zich vrijer voelen en waarschijnlijk ook vrijer bewegen. Als coach heb je de mooie taak om de motivatie voorbij de grenzen van de sporter te brengen. Hij leert via de trainer coach om nog beter motivatie en mentale kracht zijn uiterste potentieel te bereiken. De mentale kracht doet veel want daar zit ook de motivatie in om slimmer te trainen. Of om bijvoorbeeld een leersprong te maken in technisch beter lopen.

4) Maar het brein zit vol regelaars

Zo eenvoudig is het niet en daarom zijn coaches altijd nodig. Je besluit niet zomaar om technisch beter te lopen. De mens zit vol met emoties, verwachtingen, snelle reacties, bedachtzaam denken en nog talloze andere manieren van denken en overwegen. Het is ook nog bij iedereen anders. Daarom reageren hardlopers ook anders op trainingsprikkels die bij andere wel succesvol zijn.

5) Meer grip op overlopende hoofden

Je kunt het als coach wel beter aansturen. Je emotionele deel, je rationele deel moet je laten samenwerken. Meestal is het emotionele deel in de managementstoel en dat wil je graag aanpassen. Als de emoties de overhand krijgen, wordt het heel druk in iemands hoofd. Alle zorgen, impulsen en rare verzinsels komen naar boven. “Oh, ik kan dit niet. Wie heeft ooit bedacht dat ik een halve marathon ga lopen? Al dat publiek, zij zijn maar eng.” Bekende innerlijke spinsels van hardlopers? Waarschijnlijk ken je ze goed. Dat zijn toch heel veel gedachten die het hardlopen beïnvloeden en dat is niet op een stimulerende manier.

6) Weg van de emotie en meer naar het proces en plezier

Daarom is het coachen op proces en plezier zo belangrijk. Wijs je sporters de weg, weg van de emoties en meer op hoe het proces van het hardlopen gaat. Laat hen zien dat je daar veel plezier mee behaalt. Geef vertrouwen in de ontwikkeling van dat moment maar ook dat het bijdraagt aan de lange termijn. Het zijn vanaf deze plek eenvoudige aanwijzingen maar het is een manier om sporters die te veel complexen bouwen in hun hoofd om te zetten naar hardlopers die met plezier en focus hun run maken.

Het is niet makkelijk, het is een proces waar de één maanden over doet en anderen jaren. Meestal ben je hier je leven lang mee bezig. Je moet er ook constant op blijven coachen want de emoties zijn sterk aanwezig in de mentale ontwikkeling. Hoe goed je ook coacht, die zijn niet op een bepaald moment weg. Dat is maar goed ook want het levert ook een bijdrage aan het plezier in de sport. Je ziet nu de connectie tussen meer zorgzaam coachen en wat dat mentaal met een sporter doet. Daarmee kun je als coach grote sprongen maken.