Achterhaal de trainingswensen voor een succesvolle loopgroep

26 januari 2017

Voldoe je aan de wensen van de consument? Een succesvolle vereniging luistert niet alleen naar zijn leden maar ook naar de wensen in de regio. Mensen komt met verschillende wensen en motivaties. Als trainer ben je ambassadeur maar ook voelspriet voor ontwikkelingen. Dit heeft invloed op loyaliteit van leden en hoe je trainingen opzet.

De gouden regio

Hardloopverenigingen moeten het hebben van de regio. Mensen stappen meestal niet in de auto om vijftig kilometer verderop te gaan trainen. Dat kost teveel moeite. Je regio is alles bepalend in het succes voor je vereniging of eigen loopgroep. Je kunt simpelweg schema’s en trainingen aanbieden. Dat is productdenken. Marktdenken neemt toe, omdat dit echt inspeelt op de wensen maar ook de emoties van de klant. Niet alle trainers zijn er blij mee maar als je trainer bent, vorm je ook een integraal onderdeel in de marketing. Je hoeft geen marketinggoeroe te zijn - wil je waarschijnlijk ook niet worden - om een succesvolle groep op te zetten. Oog voor wat mensen drijft en bijvoorbeeld regionale wensen als het gaat om gezond leven horen ook bij het trainersvak.

Loyale leden

Weet jij ook wat gewaardeerd wordt in je trainingen. Is het de achtergrond? Jouw manier van achtergrondverhalen koppelen aan hardlooptechniek en motiveren? Heel veel redenen beïnvloeden dit proces van waarderen. De waardering kan je veel informatie geven hoe je hardlopers over jou en de vereniging denken. In marketingtermen: met duidelijke informatie over de waardering voor jou en je trainingen kun je het niveau van loyaliteit vasthouden of verbeteren.

Maar hoe kom je daar achter? Daar zijn 3 kernpunten voor: vragen, rationele en emotionele redenen en observatie.

Wil je weten wat mensen drijft?

  1. Vraag direct, maar zeker ook indirect, naar achtergronden, motivatie en andere redenen om de hardloopvereniging of trainingen te bezoeken.
  2. Bedenk dat mensen vaak beginnen met een rationele reden ‘ik wil 5 kilo afvallen’.  Daaronder speelt vaak een emotionele laag mee om te sporten. Vaak is dat verbonden aan gezond leven en het samen met anderen trainen. De sociale kant van sport is belangrijk. Samen na afloop met koffie of sportdrank napraten is soms nog belangrijker voor een sporter dan de hoogstaande inhoud van de training. Emotionele en rationele redenen kun je in beeld- en taalgebruik laten terugkomen (communicatie). Het kan ook leiden tot een andere manier van trainingen geven (product).
  3. Observeer hoe mensen de training ervaren. Je ziet aan lichaamstaal veel wat mensen wel of niet aantrekkelijk vinden in trainingen. Onderbreek niet te snel, zodat je echt goed ziet wat mensen doen of daarbij uitspreken. Dit levert gouden informatie op voor je product of de manier waarop je hardlopen in de regio promoot. Het observeren gaat samen met goed luisteren. Door je vraag te starten met een weergave van het gedrag en daarna de vraag, ontstaan vaak waardevolle gesprekken die je veel informatie bieden.

Twee kernvragen ná de training

  1. Was de training interessant voor jou? Je achterhaalt met vragen van dezelfde strekking wat de waarde is voor je hardloper. En of je echt toegevoegde waarde biedt als trainer.
  2. Welk gedeelte van de training was het interessantste? Hiermee creëer je een topranking van je beste onderdelen in de training. Dit kan weleens een heel ander beeld opleveren dan wat je zelf over je trainingen dacht.

Van loyaliteit naar nieuwe leden werven

De truc van dit proces is dat je mensen naar de hardloopsport trekt en dat ze jou en de vereniging op handen dragen en iedere keer weer bij je terugkomen. Het mooiste is dat deze mensen ambassadeurs worden. Ze zijn enthousiast over de trainingen en dragen hun enthousiasme uit in de regio. Dit is een ideale situatie. Deze mensen spreken weer hun eigen netwerk aan van mensen in de regio. Dit krijg je met bijvoorbeeld flyeracties of advertenties bijna niet voor elkaar. Dit zijn groepen mensen die je anders niet of nauwelijks kunt bereiken. Dat vraagt dan weer om ruimte voor nieuwe inschrijvingen. Maak de drempel tot proeftrainingen of andere vormen van contact met trainers of de vereniging laag. Het werven van nieuwe mensen is een vak apart en het gaat te ver om dat helemaal in dit verband te behandelen. Een trainer is gelukkig ook een sociaal dier. Gewapend met punt 1 tot en met 3 heb je voldoende informatie in handen om op een aantrekkelijke manier hardlooptrainingen aan te bieden.

Handboek Communicatie voor Sportverenigingen

Van flyer tot Facebook en van website tot persbericht. De communicatiemogelijkheden voor sportverenigingen zijn talrijk. En ieder jaar worden het er meer.

Welke middelen kies je voor de vereniging? Hoe kun je met communicatie nieuwe leden werven? Hoe kun je vrijwilligers behouden? Hoe bied je sponsoren een podium? En hoe zorg je dat niet de vereniging alleen zelf communiceert, maar dat de club ook de kracht van ambassadeurs benut?

Het Handboek Communicatie voor sportverenigingen geeft antwoorden en praktische tips voor de communicatievraagstukken van sportclubs. Het handboek helpt bestuurders en pr- en communicatiefunctionarissen de communicatie van hun vereniging naar een hoger niveau te tillen, zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering. Vele tips en voorbeelden van kansrijke content maken het handboek praktijkgericht.

Meer informatie

Handboek Marketing voor Sportverenigingen

5 pijlers om jouw club effectief in de markt te zetten

Leden- en sponsorwerving kost vaak veel tijd van vrijwilligers en lang niet alle acties leveren het gewenste resultaat op. Met dit marketinghandboek helpt auteur Danny Rijnhout vrijwilligers anders naar leden- en sponsorwerving te kijken en biedt hij praktische tips die direct toepasbaar zijn. En niet onbelangrijk: het lezen van dit boek kost maar één vrije avond!

De sportmarkt is de afgelopen jaren veranderd van intern gericht denken naar extern en klantgericht denken. Vrijwilligers staan voor de uitdaging om op nieuwe sportbehoeftes in te spelen en het binden van leden en sponsoren is een stuk lastiger. Iedereen lijkt het te druk te hebben en mensen zijn moeilijker te bereiken. Vaak wordt er zelfs gezegd dat lidmaatschappen geen langdurig bestaan meer hebben, maar is dat wel zo?

Meer informatie

Deel dit artikel