Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

Coach naar actie

Coach naar actie

14 januari 2019 - Aan het begin van 2019 staan weer honderdduizenden hardlopers te popelen. Hen wil je inspireren en aanzetten tot goed en verstandig trainen. Daarom vier coachingtechnieken die je deze winter kunt toepassen.

Geef volop aandacht

Het is zo verleidelijk. Je raakt even in gesprek met die, je zwaait nog eens naar een ander en je kletst nog wat met de kinderen van een vriend van je. Leuk en heel gezellig maar het leidt wel af. Jouw hardlopers willen eigenlijk maar één ding en dat is je onvoorwaardelijke aandacht. Laat je niet teveel afleiden en zorg dat je helemaal met alle aandacht voor je groep aanwezig bent. De volledige aandacht draagt stevig bij aan een hoger vertrouwen in de trainer.

Hoe zit dat?

Coaching lukt je bijna niet met ja/nee-vragen. Het begeleiden van hardlopers is niet te vatten in een multiple choice rijtje. Je hebt lopers die beginnen, een beetje ervaren zijn en de oude rotten. Iedereen heeft andere wensen, een andere beleving van het hardlopen en wil andere doelen bereiken. De één wil een snelle 10 lopen in het voorjaar terwijl de ander wil veranderen in 2019 tot een trailrunner met lange afstanden. Wat voor vragen moet je dan vooral stellen? Open vragen.

Vraag naar het hoe en het waarom. Daar krijg je een conversatie waar je als trainer de essentiële informatie uithaalt. Met die verhalen kun je verder. Je hoort dan wat goed gaat, wordt gezien als ‘raar’ en waarschijnlijk weerstand of een blokkade is. Met open vragen verken je optimaal wat de loper wil en wat je wilt veranderen.

Wij willen actie

Mensen komen naar je trainingen omdat ze willen hardlopen. Jij wilt hen goed en met de juiste opbouw laten hardlopen. Zorg dat je in actie blijft met je groep, want dat is wat de meeste lopers willen. Ga niet tien minuten staan uitleggen maar leg iets kort uit en spoor weer aan tot actie. Je hebt als coach de taakt om dit met de nodige wijsheid te doen. Je kunt niet altijd voluit gaan. Wissel actie en minuten voor herstel af. Gebruik de herstelminuten om meer uit te leggen, of voor entertainment. Je kunt ook inspelen op de eigen verantwoordelijkheid van de loper. Wil je iets uitleggen, dan kan het ook binnen de actie. Je kunt bijvoorbeeld uitleg geven tijdens core stability oefeningen. Voorbeeld: “Ik geef uitleg over … x maar jullie blijven in beweging met de zijwaartse plank links 25 seconden en de zijwaartse plank rechts 25 seconden.”

Actie en check

Je zet al je lopers aan tot een constante stroom van actie aan het begin van 2019. Check ook tussendoor of je lopers begrijpen wat je vertelt. Vraag of er nog vragen zijn. Vraag ook aan lopers of zij de uitvoering van de oefeningen goed doen. Dan wordt er opeens echt nagedacht of het hardlopen goed gaat en welke trainingstips tot echte veranderingen leiden. Dit is altijd een interessante fase voor trainers.

Veel plezier tijdens je trainingen!

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer
Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer