Tips & Tricks

Trends in sport: Sporten met anderen laat mensen langer bewegen

24 mei 2019 - NOC*NSF bracht een informatieve korte film uit over de Nederlandse sporttrends. Het gaat goed met de sportwereld in de breedte want in de afgelopen vijf jaar zijn meer mensen gaan sporten. Een mooie aanwijzing voor trainers: mensen die bij clubs of groepen trainen, sporten langer. De trends sluiten goed aan bij de komende Nationale Sportweek

Lisanne de Witte sprint tegen solar auto

9 mei 2019 - Lisanne de Witte staat op 9 juni 2019 weer aan de start bij de FBK Games. De organisatie van het evenement kiest voor een bijzondere tegenstander: de RED Shift zonneauto. Lisanne sprint niet de reguliere afstand van 400 meter, de battle gaat over 300 meter.

6 tips voor praktische mentale begeleiding in de training

29 maart 2019 - Trainingsschema’s, daar willen vrijwel alle hardlopers mee werken, blijkt uit onderzoek (zie hiervoor het komende magazine ProLoop). Het zijn maar cijfers op papier. Hoe hardlopers trainingen, progressie, terugval en leuke momenten ervaren staat niet in schema’s maar beïnvloedt wel hoe zij voor de trainer staan. Daarom 6 tips voor de zo belangrijke mentale begeleiding.

Sneller is soms slechter

21 maart 2019 - Ken je de Amerikaanse uitspraak ‘curiosity killed the cat’? Nieuwsgierigheid maakt dat je soms te ver gaat. Dat is ook aan de hand met de wens van hardlopers om de focus te leggen op snelheid. Altijd maar snel en hard trainen. Sneller worden is goed maar vaak leidt de gedrevenheid tot slechte bijeffecten. Werk aan de winkel voor de trainer.

Coachen en trainen op gezond leven en balans (4 praktische tips)

28 februari 2019 - We krijgen via media veel nieuws door over topsporters, trainers en prestaties op grote evenementen. De meeste leden van Hardlooptrainers Nederland hebben te maken met ambitieuze sporters maar de groep die traint voor zijn gezondheid is vele malen groter. Hardlopers willen gezond leven en balans voelen in hun leven. Vier punten die je als trainer en coach kunt verwerken in je trainingen voor balans in het leven.

Goede voornemens slagen vaker met vrienden?

30 januari 2019 - Als trainer zal je het herkennen, in januari komen meer mensen bij je hardlopen. De reden: het goede voornemen om bijvoorbeeld aan de conditie te werken of een paar kilootjes kwijt te raken in het voorjaar. Je ziet de stroom ieder jaar op gang komen maar hoe lang blijven deze nieuwe sporters? Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar goede voornemens en daar komen opvallende getallen uit. Je markt lijkt groot, 47% van de Nederlanders heeft goede voornemens. Je reële markt is een stuk kleiner want maar 17% van de Nederlanders rekent sport daarbij.

Hardlopen vermindert schade door ouderdom

4 januari 2019 - Wie wil niet de fontein der jeugd vinden? We willen allemaal goed gezond zijn en blijven. Dat wensen we elkaar toch toe aan het begin van het nieuwe jaar. Daar kan hardlopen een sleutelrol in spelen blijkt uit onderzoek van onze Oosterburen.

Omgaan met stress

9 november 2018 - De grootste valkuil bij hardlopers is het verschil tussen de gewenste voorbereiding op een evenement en de werkelijke trainingsopbouw. Je maakt als trainer nog wel eens mee dat een opbouw opeens in de helft van de tijd moet. Dat wil de hardloper, meldt hij met een angstige blik in de ogen. Dat levert veel stress op.

Werk aan je veerkracht voor de cross

26 oktober 2018 - De herfst is heerlijk. Lekker met je groep door de bossen scheuren, geeft een heerlijk outdoor gevoel. Zet een kleine cross uit en je krijgt veel plezier terug als trainer. Jouw loopplezier in de cross kun je versterken door in deze periode ook oefeningen te geven die het dynamische karakter van de cross ondersteunen.

Basisstappen in coaching

5 oktober 2018 - Het is nog niet zo makkelijk. Je mag als coach nieuwe hardlopers enthousiast krijgen om te bewegen en dat ook nog meerdere keren per week. Plus je wil dat die hardloper het hardloopvirus te pakken krijgt. Stap daarom terug vanuit de technische trainingsleer naar basistappen die je maakt als hardlooptrainer.