Tips & Tricks

Verander je trainingsomgeving

13 september 2017 - Hardlooptrainers zijn gewend om trainingen te geven met weinig poespas. Daarom de andere kant, een pleidooi voor trainingen waarbij je met kleine hulpmiddelen wél de omgeving verandert. Dat heeft zeker een reden. Je verhoogt de attentiewaarde. Krijg je dat voor elkaar dan kan je het leerproces versnellen.

Train veilig met je groep in het najaar

7 september 2017 - Het najaar is heerlijk om trainingen te geven. Mist, invallende duisternis of slechte zichtbaarheid van je groep bij regen zorgen voor meer risico’s. Verklein de kans op ongevallen met deze handige tips.

Trek mensen naar je trainingen in het najaar

30 augustus 2017 - Sportief bewegen is goed voor je gezondheid. Mensen weten dit wel maar dat betekent nog niet dat ze zich massaal inschrijven voor jouw trainingen. Juist die massa heb je nodig om je club gezond te houden. Om het aantal vrijwilligers op peil te houden. En zeker ook om talenten verder te helpen. Hoe krijg je meer mensen bij je trainingen in het najaar van 2017?

150 hardloopclubs actief in spaaractie Nationale Sportweek 2017

25 augustus 2017 - NOC*NSF en Rotterdam hebben hun plannen voor de Nationale Sportweek 2017 bekend gemaakt. Dit jaar is er vooral veel aandacht voor de sociale kracht van sport. De 14e Nationale Sportweek is dit jaar dé sportpromotieweek van Nederland. Van 9 tot en met 17 september 2017 zal de kracht van sport en ‘we winnen veel met sport’ centraal staan. Hardloopclubs zetten zich massaal in tijdens de week om veel mensen voor de hardloopsport te winnen.

Advies Gezondheidsraad: 150 minuten matig intensief bewegen. 7 trends voor trainers

23 augustus 2017 - De Gezondheidsraad kwam dinsdag 22 augustus met een nieuwe richtlijn uit voor bewegen. De minimumnorm van 150 minuten in de week is laag gesteld om zoveel mogelijk mensen aan het bewegen te krijgen. De richtlijn biedt werk voor hardlooptrainers. De consument vraagt mogelijk vaker lichtere trainingsprogramma’s. Dit is omgezet naar 7 trends waarom je als trainer waarschijnlijk meer werk krijgt.

WK 2017 trend: meer power

Als we terugkijken naar de WK atletiek in Londen dan valt bij de loopnummers één onderdeel duidelijk op. Je moet als atleet een sterke laatste ronde kunnen draaien. Of je nu Sifan Hassan ziet lopen of Mo Farah, die laatste 400 tot 300 meter vormen de bekroning van de winst of een andere medailleplek.

5 tips Coach je duidelijk genoeg

11 augustus 2017 - Trainen en coachen, het is geen gemakkelijke opgave. Je denkt dat alles duidelijk is zodra de training is afgelopen en iedereen naar huis gaat. Meestal voldaan en met een lach die de mond krult. Vaak genoeg zit er een gapend gat tussen wat de trainer vindt en wat de hardlopers mee naar huis nemen.

Tussen wedstrijden gas terugnemen?

5 augustus 2017 - Het lijkt zo makkelijk. Na een wedstrijd zorg je als trainer voor een herstelperiode. Daarna start de opbouw naar de volgende wedstrijd. Je krijgt daarmee een fraaie golfbeweging in de trainingscycli. De werkelijkheid is anders. Hardlopers zien het ene leuke evenement na het andere. Ze willen meer en vaker hardlopen en dan moet de vorm top blijven.

“Meer aandacht bij trainers voor ademhaling”

20 juli 2017 - Marion Meesters, zij maakte chi running groot in Nederland, wil sporters en niet-sporters wijzen op de grote invloed van ademhaling op gezond leven en presteren. Zij haalde het Engelse naslagwerk van Patrick McKeown naar Nederland en maakte daar een praktische vertaling van. Zuurstofwinst is de titel en dat is precies wat Marion wil bereiken: winst.

Ontwikkelen hardlooptrainers beweegroutes?

27 juni 2016 - De wijk Lindenholt heeft de primeur met de eerste beweegroute in Nijmegen. De FIT-beweegroute in Lindenholt bevat een hardlooppad van 2,5 kilometer met fitnesstoestellen, langs het Maas-Waalkanaal. Nijmegen wil in de komende jaren in meer wijken beweegroutes realiseren. Beweegroutes zijn herkenbare routes door wijken en parken die sporten, bewegen, spelen én ontmoeten stimuleren. In deze trend zit een kans voor hardlooptrainers.