Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

3 tips Knokken naar de limieten

3 tips Knokken naar de limieten

Het atletiekseizoen is nu echt begonnen. Dat merkte je afgelopen weekend met de Diamond League in Shanghai en de Ter Specke Bokaal in Nederland. Alle lopers gaan weer los. Slechts enkelen weten meteen belangrijke limieten te lopen. Daarmee is het seizoen van het knokken naar de betere tijd voor iedereen weer geopend. Wat als de atleet na de wedstrijd gefrustreerd op de baan of het asfalt zit?

Limieten voor Londen
Jamile Samuel liep meteen de 100 meter limiet in Frankrijk voor de WK in Londen. Zij mag straks uitkomen op de 100 meter. Voor vedette Churandy Martina liep dat heel anders, geen limiet. Hassan voelde zich niet fit en liet de wedstrijd schieten. Maureen Koster kwam in Shanghai binnen op de negende plek van de 1500 meter (4.07.38) maar kan toch naar Londen. Wat als je het niet voor elkaar krijgt en je gefrustreerd op de baan of de weg zit?

Nachtje slapen
Het is een mooie Nederlandse uitdrukking ‘slaap er eens een nachtje over’. Dat is een goed idee want daarmee schep je afstand en kunnen de emoties weer wat gaan liggen.

Geen scheppen er bovenop
Na dat nachtje slapen is het voor een coach een lastige tijd. Waarschijnlijk staat de atleet naast je met de vraag om harder te trainen. De logica is toch dat harder trainen leidt tot betere resultaten. Terwijl jij probeert om hard en herstel samen te laten gaan. Bekijk wat de belastbaarheidsgrens is. Nog beter, denk als trainer van tevoren na als je aanvoelt dat de vorm nog niet optimaal is voor een wedstrijd. Handig als je al een goed onderbouwd antwoord klaar hebt na de teleurstellend verlopen wedstrijd.

De lol terug
Door de frustratie zal de atleet eerst de lol willen terugvinden in het trainen. Nu zit er nog een directe relatie tussen de verloren wedstrijd, zo voelt het niet halen van een limiet, en het trainen. Als trainer kun je gewoon doorgaan met een schema maar waarschijnlijk moet je dat toch onderbreken door met een interventie de trainingen weer leuk te maken. En daarna is het weer terug naar de periodisering en het werken naar het piekmoment voor de limiet.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Opleiding TrailRunningTrainer - vervolg

Opleiding TRT Vervolg

18/09/2019

Val Sinestra, Zwitserland
Evenement
Lees meer
Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer