Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

Trainen in een groep werkt echt beter (plus 5 tips)

Trainen in een groep werkt echt beter (plus 5 tips)

10 november 2017 - Als trainer weet je het wel. Je voelt het. Trainen in een groep werkt beter dan alleen door de bossen rennen. Dat lijkt nu ook wetenschappelijk bewezen. Al is het maar een onderzoek met een kleine groep respondenten. De uitkomsten, plus daarbij nog meer tips hoe je je lessen leuk maakt en houdt.

In Amerika werd onderzoek gedaan, gepubliceerd in november, waarbij groepslessen in fitness, alleen trainen en een controlegroep werden doorgemeten naar emotionele beleving, fysieke verbetering en mentale beleving. Wat blijkt, de groep scoorde op de drie onderdelen duidelijk beter. Het is wel een significant verschil maar het scheelt ook weer niet heel veel. In het onderzoek werd de score uitgedrukt in ‘kwaliteit van leven’. De fysieke kwaliteit van leven laat het grootste verschil zien. Op een 8-puntsschaal komt de groep op 7,6 en het individu op 7,1. De hoogste piek zit in de mentale kwaliteit van leven, daar scoort de groep net boven de 7,6 en de individuele sporters 7,2. Bij de individuele sporters werd onder meer ook hardgelopen. Bij de fitnessgroep werd getraind met CXWORX, een trainingsprogramma van Les Mills. Kanttekening bij dit onderzoek: bij het fitnessprogramma werd gebruik gemaakt van opzwepende muziek en dat kan ook doorwerken in de positieve gemoedstoestand. In totaal namen 69 personen deel aan het onderzoek. Opvallend is wel dat in alle gebieden waarin gemeten werd, de groep beter scoorde.

Als je met groepen traint, waar kun je dan op letten om de les leuker en toegankelijker te maken? 5 tips. Dan scoor je met jouw trainingen ook beter op de mentale kwaliteit van leven.

1 - Het kan lastig zijn maar je wordt beter

Met name voor beginners kan hardlopen nog wel eens té intensief blijken. Na een paar lessen dreigen ze op te stappen. Laat zien dat je er als trainer bent voor de lange termijn. Misschien is het begin lastig maar je wordt beter. Je gaat progressie doormaken. Als trainer ben je er om die mensen er doorheen te slepen.

2 - Vraag wat de groepsleden willen ervaren

Je hebt als trainer soms een verkeerd beeld van een groep. Vraag wat ze willen ervaren. Is het spel, of spanning? Ontspanning of juist veel meer inspanning? Pas als je er naar vraagt, meestal moet je een paar keer doorvragen, hoor je wat mensen echt willen. Als je daarop je trainingen aanpast, ervaren de groepsleden veel meer plezier. Dan draag je als trainer zeker bij aan een hogere mentale kwaliteit van leven.

3 - Blessurepreventie eerst

Als trainer denk je vaak aan fysieke veiligheid. Je zorgt er voor dat je groep veilig over de weg gaat. Hardlopen heeft door zijn eenzijdige belasting het nadeel van een redelijk hoge kans op een blessure. Daar is wat aan te doen. Onder meer krachtoefeningen met en core stability oefeningen zorgen ervoor dat de loper sterker wordt. Hij kan dan een stootje hebben. Ook als hij of zij een gat in het pad niet ziet. Bied je deze oefeningen leuk aan (voorbeeld: handje tikken bij voorligsteun) dan wordt het A) een leuk trainingsonderdeel en B) je werkt aan het voorkomen van blessures.

4 - Goed leren lopen

Veel lopers hebben geen zin in de klassieke loopscholing. Veel drills om goed te leren lopen, met zijn eindeloze vaak net te moeilijke herhalingen, scoren slecht. Bied het eenvoudiger aan en leer hen wel goed de basis van het hardlopen. Hoe beter iemand beweegt, hoe makkelijker de progressie gaat. De loper ervaart meer plezier in de training. Ook al train je zeer ervaren hardlopers, het bijscholen van de techniek is een must.

5 - Stop vergelijken

Regelmatig zal je een vertwijfelde hardloper aantreffen. Met wat doorvragen kom je er achter dat hij of zij zich niet goed genoeg vindt. Want lopers x, y en z zijn veel beter. Haal die vergelijking eruit. Een paar voorbeeldargumenten:

  1. a. Je traint je eigen gezondheid, dat kan niemand anders beter.
  2. b. Je geniet van de buitenlucht.
  3. c. Die lopers x, y en z zorgen er ook voor dat je iets harder gaat lopen, als dat je ambitie is. Het nadeel is een voordeel voor je ontwikkeling.

Wie teveel twijfels heeft zal op den duur afhaken. Buig de twijfels om en de lessen worden weer top.

Foto: Shutterstock

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer
Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer