Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

Sporten en selfie, niet altijd een goede combinatie

Sporten en selfie, niet altijd een goede combinatie

4 januari 2018 - Meer dan een derde van de jongeren (35 procent) zegt tijdens het sporten weleens een ‘sportfie’ gemaakt en gedeeld te hebben op social media. Oftewel een selfie maken tijdens het sporten. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders. Verder denkt twee derde van hen gelukkiger te zijn wanneer ze er fitter zouden uitzien. Met die beelden ontstaat ook veel onzekerheid.

2x zoveel

Van alle ondervraagden maken jongeren bijna dubbel zoveel selfies tijdens het sporten dan de gemiddelde Nederlander (19 procent). Niet zo raar want deze generatie groeit helemaal op met de smartphone in de hand. Toch lijkt het maken van dit soort selfies niet voorbehouden aan alleen jongeren. In de leeftijdscategorie 50-59 jaar zegt een op de negen weleens een ‘sportfie’ te hebben gemaakt en gedeeld via social media. “Uit recent onderzoek van het CBS bleek al dat ouderen steeds vaker sporten”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Onze cijfers laten zien dat zij ook het gebruik van smartphones en social media tijdens het sporten niet schuwen.”

Maar al die selfies beïnvloeden je zelfbeeld tijdens en na het sporten. Het lijkt heel mooi al die beelden op social media maar de werkelijkheid zit toch anders in elkaar. In de trends die je ongetwijfeld als trainer aan het eind van 2017 bent tegengekomen zie je terug in dat mensen steeds vaker de smartphone gebruiken. Dat apparaat gaat bij heel veel hardlopers mee tijdens het trainen. De smartphone en het delen van de informatie of de beelden blijft niet beperkt tot lezen over hardlopen.

Digitale invloeden

Naast de sportfie heeft sportend Nederland te maken met andere digitale invloeden. Zo zegt bijna een op de vijf ondervraagden (17 procent) dat hun voedingspatroon wordt beïnvloed door voedseltrends die ze online tegenkomen. Meer dan een kwart (27 procent) zegt weleens onzeker te zijn (geweest) over het eigen lichaam vanwege foto’s van anderen op social media. Onder jongeren groeit dit percentage naar 48 procent. “Facebook en Instagram geven natuurlijk geen compleet beeld”, aldus Vince Franke. “Wanneer ik tegenwoordig op social media kijk, lijkt het wel alsof de wereld uit alleen maar bodybuilders en afgetrainde vrouwen bestaat.”

Vrouwen langer gevoelig voor online beelden

Het zijn vooral de vrouwen die onzeker zijn over hun lichaam na het online zien van foto’s van sportende mensen. In vrijwel alle leeftijdsklassen speelt dit mee. Slechts de dames ouder dan 50 jaar duiken onder het gemiddelde van 27%. Over het algemeen geldt; hoe ouder hoe minder invloed de beelden krijgen. Het verschil man-vrouw is groot. Bij mannen is de invloed van de online beelden al bij 30 jaar onder het gemiddelde gedoken van de 27%. De vrouwen zullen dan ook veel vaker reageren op beelden die je al trainer mogelijk online gebruikt.

Bewijs van je fitheid of onzekerheid?

Meer dan de helft van de jongeren (53 procent) zegt te sporten om een mooier lichaam te krijgen. Vrouwen tot 29 jaar zijn met 65 procent de absolute koploper. Opvallend is dat twee derde van de jongeren (64 procent) denkt dat zij gelukkiger zouden zijn wanneer ze er fitter zouden uitzien, tegenover 49 procent van alle Nederlanders. Franke: “Het is onder jongeren blijkbaar erg belangrijk om te sporten en aan je lichaam te werken. Door een selfie te schieten, kunnen zij hun harde werk met de wereld delen.” Overigens komt de Nederlander graag goed voor de dag op vereniging of sportclub; 40 procent zegt het belangrijk te vinden dat hij of zij er leuk uitziet tijdens het sporten. Franke: “Een goed begin is het halve werk. Wanneer ik ga voetballen, heb ik bijvoorbeeld ook graag het nieuwste shirt van PSV aan.”

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer