
29 juni 2018 - Vroeger stond de leraar voor de klas. Hij staat en daarmee bepaalt hij de les en niemand anders. Bij hardlooptrainers kan het een kans op innovatie bieden om de rollen om te draaien. Jij bent de trainer maar als je meer vrijheid geeft over de trainingsstof, krijg je daar een mooie kans op innovatie voor terug.
Jij bepaalt, of toch niet?
Klassiek gesproken ben jij goed opgeleid als trainer en draai je de les. Bij ervaren hardlopers kan dat wel eens tot gefronste wenkbrauwen leiden. Zij kennen jou, jij kent hen en vaak heel goed. Keer het proces om een geef keuzevrijheid. Je kunt in de voorbereiding op een training variëren op je thema. Je geeft de groep de keuze om de training op hoofdlijn in te vullen met bijvoorbeeld leerlijn of thema A of B. Je zal altijd wat tweestrijd krijgen maar de keuze geeft jou inzicht hoe je groep reageert op aangeboden lesstof. Dat is op zich zelf al goud waard. Dan volgt de praktijk.
Hé ze bewegen anders dan ik dacht
Nu je weet hoe je groep reageert op A of B, krijg je ook meer inzicht op het niveau van de groep. Meestal is A of B een variant op hoe lastig het bewegen is met uithoudingsvermogen, coördinatie en beweeglijkheid. Wat op voorhand meer werk lijkt door het aanbod te variëren, levert je meer inzicht op in hoe je groep beweegt en lesstof accepteert. Dat kan weer openingen geven voor nieuwe lesstof. Het kan betekenen dat je een extra blok moet maken om bijvoorbeeld techniek in kleinere delen aan te reiken. Vaak is techniek al snel ingewikkeld bij de hardloper terwijl de trainer al een veel verder punt op de horizon heeft. Je hebt meer tijd nodig om tot je gewenste doelen te komen.
Complete hardloper
Hardlopers moeten kilometers maken om progressie te maken maar dat kan ook anders. Hoe meer je in spelvorm aanbiedt hoe beter je de mix kunt maken tussen trainingsomvang en verbetering van coördinatie. Veel trainers zijn bezig met kilometers recht toe, recht aan. Meer trainingen aanbieden met spelvormen leidt tot een complete atleet en niet alleen een hardloper die goed rechtuit loopt.
Kans op score
Als je toch bezig bent met variëren van lesstof, kun je dat doortrekken tot op individueel niveau. Met A of B blijkt voor ieder individu hoe goed hij of zij hierin is. Je kunt er voor iedere loper een score, wegingsfactor of percentage aanhangen. Nu ben je op individueel niveau bezig en heb je een eerste meting te pakken. Dan wordt het voor trainer en hardloper interessant, want kun je in het komende trainingsblok die score verbeteren? En hoe pak je dat aan?
Van groep naar individueel niveau
Trainers blijven vaak hangen op groepsniveau. Dat is heel begrijpelijk want het vak is al lastig genoeg. Hardlopers zijn met elkaar een team maar uiteindelijk presteren zij solo. Het vraagt extra werk om alle scores bij te houden maar je krijgt daardoor een exact beeld van je groep. Terwijl je vooraf geen duidelijk beeld had van de verdeling binnen je groep, je kunt het zelfs uitplotten. Wil je extra werk voorkomen dan kun je ook de sporters zelf vragen om zelfstandig scores bij te houden.
Innovatie
Wat vooraf een simpele keuzevrijheid lijkt, kan doorwerken tot innovatie in je vak. Je kunt makkelijker tot het niveau van je groep doordringen, beter materiaal aanreiken en ook de hardlopers beter monitoren. Daarmee komt innovatie binnen bereik. Dat maakt het vak en de trainingen voor de hardlopers interessanter.