Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Tips & Tricks

Coachen en trainen op gezond leven en balans (4 praktische tips)

Coachen en trainen op gezond leven en balans (4 praktische tips)

28 februari 2019 - We krijgen via media veel nieuws door over topsporters, trainers en prestaties op grote evenementen. De meeste leden van Hardlooptrainers Nederland hebben te maken met ambitieuze sporters maar de groep die traint voor zijn gezondheid is vele malen groter. Hardlopers willen gezond leven en balans voelen in hun leven. Vier punten die je als trainer en coach kunt verwerken in je trainingen voor balans in het leven.

Als je vraagt bij je nieuwe lichting hardlopers dan komt er meestal iets uit dat lijkt op de volgende antwoorden: “5 kilo afvallen”, “volgend jaar een marathon lopen”, “5 km onder de 25 minuten lopen”. Het nadeel van deze doelen is dat ze niet in een dag bereikt worden. Het kost tijd. Tijd om te trainen en tijd om te leren. Een marathon is niet alleen een kwestie van veel trainen maar betekent ook veel leren over je lichaam en hardlopen. Het zijn allemaal uitkomsten die jij als trainer wel kan realiseren maar niet in één of een paar trainingen. Als je je hardlopers enthousiast weet te maken voor de weg naar het doel dan bereik je meer. Het proces of de ontwikkeling centraal maken, vooral ook in het plezier van de ontwikkeling maakt dat mensen doelen halen en zichzelf kunnen overtreffen.

Daarom 4 punten die het proces ondersteunen:

1 - Beweeg meer

Je bent hardlooptrainer maar dat betekent niet dat alles hardlopend gaat. Adviseer je lopers om gewoon meer te bewegen. Boodschappen op de fiets of te voet doen. Naar school, studie of werk te voet of op de fiets. Hopelijk maken mensen meer minuten in beweging mee en dan nog het liefst in de buitenlucht. Dat geeft ook een gevoel van balans omdat het een tegenhanger is van het vele schermwerk (telefoon en computer) dat we doen.

Boodschappen te voet doen zorgt er al snel voor dat mensen weer twintig minuten actief zijn. Ze moeten meer dragen en dat helpt ook weer in de ontwikkeling van core stability. Op die manier kun je als trainer wijzen op heel veel gezondheidswinst in het dagelijks leven.

2 – Slaap beter

Nederlanders slapen in het algemeen gesproken genoeg. Het aantal uren slaap ligt ergens tussen de 7 en 9 per nacht. Voor veel sporters is het goed om de nacht na het sporten net iets langer te maken, bijvoorbeeld 30 minuten langer. Herstel vindt voor een groot deel plaats in de slaap. Voldoende uren slaap maar ook een kwalitatief goede slaap is daardoor belangrijk. Vooral als er veel gesport wordt, is de balans via voldoende nachtrust belangrijk.

Mensen geven vaak door dat ze genoeg slapen. Toch heeft bijna 20% van de volwassenen moeite met weer in slaap komen als ze even wakker zijn geweest in de nacht. Dat is zeker van invloed op de kwaliteit van de nachtrust. Je kunt als trainer meer aandacht geven aan de kwaliteit van slaap.

3 – Stress tegengaan

Als we de ervaringen van de leden van Hardlooptrainers Nederland kunnen geloven dan zijn veel hardlopers bezig met een carrière in de dienstverlening. Er moet overdag veel geregeld worden, stevige meetings en dagelijks dealen met deadlines. De hoofden van de hardlopers lopen over. Hardlopen helpt tegen stress. Als de stress daarna meteen na de training weer opkomt, heeft die anderhalf uur training maar beperkt positief invloed. Je kunt als trainer hiervoor tips geven. Bijvoorbeeld door het bespreken van grenzen aan het trainen te koppelen aan het stellen van grenzen voor mentale druk in het dagelijks leven. Over hoe je vanuit stress beter de overstap maakt naar de training. Je kunt het ook breder trekken en ingaan op de ontspanning van de training vasthouden voor de rest van de avond. Je kunt tips over ademhaling en meditatie er aan toevoegen.

4 – Doe je fun huiswerk

Laat je hardlopers huiswerk doen. Als trainer zie je de meeste lopers één tot twee keer in de week. De bovenstaande punten kun je versterken door lopers bewegingshuiswerk mee te geven. Met principe 1 ‘meer bewegen’ als uitgangspunt kun je een extra looptraining voorschrijven. Dat kan natuurlijk ook een korte sessie van core stability oefeningen zijn. Of je bundelt drie ademhalingsoefeningen.

Huiswerk klinkt alsof je weer op de middelbare school zit. Dat is het niet maar het lijkt er op. Hardlopers die zoeken naar meer balans en gezondheid in hun leven hebben baat bij dagelijks bewegen. Dat is een kwestie van dagelijks bijhouden, net zoals je op school ook dagelijks huiswerk maakte. Het grote voordeel: nu doe je het voor de lol.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Opleiding TrailRunningTrainer - vervolg

Opleiding TRT Vervolg

18/09/2019

Val Sinestra, Zwitserland
Evenement
Lees meer
Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer