Train je topatleten? Veel zal veranderen in de wedstrijdkalender. World Athletics kondigde vandaag de lancering aan van het World Athletics Ultimate Championship, een nieuw wereldkampioenschap met een hoge prijzenpot.
Deze competitie krijgt een hoge prijzenpot van 10 miljoen US dollar, de grootste die ooit is aangeboden in de geschiedenis van atletiek. Winnaars van een gouden medaille in dit kampioenschap verdienen 150.000 dollar. Dit innovatieve evenement wordt voor het eerst gehouden op 11 tot en met 13 september 2026 in Boedapest. Daarna zal het iedere twee jaar plaatsvinden. World Athletics: "Het belooft de spectaculaire afsluiting te worden van het zomerse atletiekseizoen."
Het wordt een grote klus voor Boedapest. Net iets minder dan 400 atleten uit 70 landen worden verwacht.
Atletiek is een aantrekkelijke kijksport. World Athletics hoopt miljoenen televisiekijkers wereldwijd te boeien. Het Ultimate Championship vindt plaats in drie avondsessies van elk minder dan drie uur en zal het beste van atletiek laten zien. Het gaat om de onderdelen sprint, middellange en lange afstandsraces, estafettes, sprong en worpen. "Atleten zullen hun nationale teams vertegenwoordigen om ervoor te zorgen dat individueel succes wordt ondersteund door nationale trots.
Direct prestatiedruk in halve finales en finales
"Met alleen de besten van de besten in beeld en direct door naar de halve finales en finales, creëren we direct druk om te presteren voor atleten die de titel van ultieme kampioen willen claimen", aldus World Athletics President Seb Coe. "Het World Athletics Ultimate Championship zal vol actie en opwinding zitten voor fans, en een nieuwe standaard zetten voor atletiekwedstrijden. Met de grootste sterren van de atletiek zal het een must-see wereldwijd sportevenement zijn en betekent dat atletiek elk jaar een groot wereldwijd kampioenschap zal organiseren, wat ervoor zorgt dat atletiek voor het eerst jaarlijks een moment van maximaal publieksbereik zal genieten."
"Door innovatie te omarmen en af te stappen van traditionele modellen, willen we een breder publiek bereiken, met name jongere fans, en de hele sport naar een hoger plan tillen", aldus Jon Ridgeon, CEO van World Athletics. "Er zal een sterke focus liggen op televisiepubliek, met als doel om het grootst mogelijke publiek te bereiken. We willen ook de kijkervaring verbeteren, zowel thuis als in het stadion, dus we kijken naar welke nieuwe competitie-innovaties kunnen worden geïntroduceerd, die allemaal grondig van tevoren worden getest. We geloven echt dat dit een gamechanger zal zijn voor onze hele sport."
Het staat nog in de steigers en World Athletics blijft in gesprek met alle betrokkenen. Gesprekken worden gevoerd met atleten en hun vertegenwoordigers, coaches, schoenenbedrijven, omroeporganisaties, de nationale atletiekfederaties en vele anderen.