
Voor trainers is dit een interessant project dat grenzen probeert te verleggen. Faith Kipyegon kondigt aan om als eerste vrouw de Mijl onder de 4 minuten te lopen. Op 26 juni moet het gebeuren, in Frankrijk.
Kipyegon: "Ik ben drievoudig Olympisch kampioen. Ik heb wereldtitels behaald. Ik dacht: wat anders? Waarom niet buiten de gebaande paden dromen? En ik zei tegen mezelf: 'Als je in jezelf gelooft en je team in jou gelooft, kun je het.'" Dat team is de samenwerking met Nike.
Momenteel is geen enkele vrouwelijke hardloper in staat om de 4-minutenbarrière in haar eentje te doorbreken. Nike steunt Kipyegon in haar streven naar deze mijlpaal: zij en het merk hebben samengewerkt om elk aspect van dit project 'Breaking4' te optimaliseren. Bovendien gaat Kipyegons poging net zo goed over het inspireren van toekomstige generaties om het onmogelijke te bereiken als over het herdefiniëren van grenzen in het heden, voor zowel topsporters als gewone atleten, meldt Nike over haar poging.
Kipyegon zal op 26 juni een poging wagen om de mijlpaal te bereiken in het Stade Charléty in Parijs, een tijdstip en locatie die speciaal zijn uitgekozen om aan te sluiten bij haar trainingsschema en haar prestaties te maximaliseren.
Schoenen en kleding helpen Kipyegon
"Faith is een talent dat je maar één keer in een generatie tegenkomt, en haar gedurfde doel is precies waar Nike voor staat", meldt Elliott Hill, President & CEO van NIKE, Inc. "Breaking4 is het soort gedurfde droom waar we alles aan zullen doen om hem te verwezenlijken: zowel topsporters als gewone atleten helpen geloven dat alles mogelijk is. Geen enkel ander merk kan zoveel expertise, innovatie en ondersteuning bieden als onze Nike-teams. Samen met Faith doorbreken onze innovators barrières door geavanceerde sportwetenschap te combineren met revolutionaire innovaties op het gebied van schoenen en kleding om haar te helpen een werkelijk historisch doel te bereiken." Waar Hill op doelt met schoenen en kleding is nog niet duidelijk.
Kipyegon zal proberen minstens 7,65 seconden van haar wereldrecordtijd van 4:07,64, gevestigd in 2023, af te schaven en zo de eerste vrouw te worden die de grens doorbreekt die Roger Bannister zo'n 70 jaar geleden als eerste passeerde.
Toch vertegenwoordigt Kipyegons reis meer dan het bereiken van een specifieke, unieke tijd. De poging zelf is een aanmoediging voor atleten van alle achtergronden, disciplines om hun dromen na te jagen, hoe ambitieus ze ook zijn. Haar moonshot laat toekomstige generaties zien dat, ongeacht het doel, moed voortkomt uit de poging zelf.
"Ik wil dat deze poging tegen vrouwen zegt: 'Je kunt dromen en je dromen waarmaken'", zegt ze. "Dit is de weg die we als vrouwen moeten bewandelen om grenzen te verleggen en groot te dromen."
Nike is geobsedeerd door elk detail, van schoenen en kleding tot aerodynamica, fysiologie en geesteswetenschappen, om Kipyegons prestaties te verbeteren. Dit onderstreept de holistische benadering van het merk en het fundamentele geloof in het verleggen van de grenzen van het menselijk potentieel.
"Geavanceerde innovatie bij Nike wordt gedreven door een diepe toewijding aan de samenwerking met atleten zoals Faith, waarbij dromen worden omgezet in uitdagingen en uitdagingen in lotsbestemming", aldus John Hoke, Chief Innovation Officer. Deze moedige poging om een monumentale grens te doorbreken, belichaamt de alchemie van kunst, wetenschap en atleet, stelt ambities bij en versterkt de impact. Samen met atleten benaderen we problemen systematisch, creatief en parametrisch – geen probleem is te groot, geen detail te klein. Zoals altijd zijn we vol ontzag dat we atleten helpen grootsheid te bereiken."
2 seconden per ronde sneller
Om haar recordtijd met minstens 7,65 seconden te verbeteren, moet Kipyegon elk van haar vier ronden gemiddeld bijna 2 seconden sneller lopen. Dit is een aanzienlijke prestatie, aangezien het 34 jaar duurde om 8 seconden van Paula Ivans record uit 1989, toen de mijltijden voor vrouwen voor het eerst werden bijgehouden, af te snoepen tot Kipyegons huidige record.
Kippyegon wordt gemotiveerd door deze uitdaging en wil de volgende generatie atleten inspireren om de vrijheid te zien in het op nieuwe manieren verleggen van maatschappelijke en persoonlijke grenzen. Dit geldt ook voor Kipyegons dochter, haar grootste inspiratiebron, die haar bij de finish zal opwachten en de complementaire dualiteit van haar leven als topsporter en moeder vertegenwoordigt.
Ondertussen onderstreept Nike's holistische steun voor Kipyegons historische poging haar geschiedenis als merk gebouwd door hardlopers, voor hardlopers, en als de grootste voorvechter van vrouwen in de sport, een pionier op het gebied van nieuwe paden voor vrouwelijke atleten door hen uit te nodigen tot sport en wetenschappelijk onderbouwde innovatie te leveren die gepersonaliseerd en disruptief is.
Het project is tevens een vervolg van Nike's geschiedenis in het mogelijk maken van gedurfde sportmomenten, zoals de baanbrekende overwinning van Joan Benoit Samuelson in de eerste Olympische marathon voor vrouwen en Eliud Kipchoge's Breaking2 waarmee hij de marathonbarrière van 2 uur doorbrak.