Zes trends hardlopen en trainers in 2017

27 december 2016

We zien in hardlopen en sport een aantal trends. We pikken zes trends eruit die voor hardlopen en trainers interessant zijn. Want of jij nu strak aan je trainingsaanpak houdt, je lopers springen wel op deze trends op. Wat doe jij er mee?

1) Draagbare technologie permanent aan

Voor ons als hardlopers niet erg nieuw. Al enkele decennia lopen we met horloges, hartslagmeters en pods rond. De technologie zit al rond onze borst, pols of voet. En toch zie je deze markt fors bewegen. De wearable technology neemt slimmere vormen aan. Je ziet al hardlopers die fitnesstrackers permanent omhouden. Dat doen ze niet om stappen te tellen maar wel om bijvoorbeeld de kwaliteit van de slaap in de gaten te houden. Dat is niet de enige ontwikkeling. Ook wordt door kledingfabrikanten gekeken naar de combinatie van stof en technologie.

De draagbare technologie is een blijvertje. Dat is onder meer te zien aan de voorspelling van het aantal iWatch horloges van Apple. Deze fabrikant hoopt dat tot 2018 in totaal 485 miljoen van deze vorm van draagbare technologie worden verkocht. Je zal steeds meer hardlopers met een vorm van technologie zien rondlopen. En steeds vaker permanent. Dat biedt voor het volgen en adviseren van hardlopers meer mogelijkheden.

2) Eigen gewicht

De laatste jaren is er meer aandacht voor krachttraining met behulp van je eigen gewicht. Niet door losse gewichten in een sportschool maar dat je met je eigen gewicht je armen, schouders, benen en romp versterkt. Core stability oefeningen horen echt thuis in een goed schema voor een hardloper. Dit is dan ook een kans voor trainers om een breder publiek te trekken.

De combinatie van kracht en conditie spreekt veel mensen aan door deze training. Misschien, dat is minder leuk nieuws voor de hardlooptrainer, willen mensen minder het woord ‘hardlopen’ horen. Houd deze ontwikkeling in de gaten en bekijk hoe je in je promotie daarmee omgaat.

3) Groep en eigen stijl van trainen

De consument heeft steeds meer opties om via een app of online zijn eigen hardlooptrainingen vast te leggen. Waarom komen mensen naar een hardlooptraining? Twee belangrijke onderdelen geven de doorslag: samen met een groep de training beleven en door de trainer goed gemotiveerd te blijven trainen.

Je skills als trainer om mensen te motiveren worden nog belangrijker. Veel mensen komen via je netwerk naar je trainingen. Het kan interessant zijn om jouw manier van trainen en motiveren duidelijker voor het voetlicht te brengen.

4) Gezond bewegen

Zitten wordt gezien als het nieuwe roken. De schappen liggen vol met bewerkte producten. Mensen worden aan alle kanten bestookt dat ze niet goed leven. De consument wil daarom weer gezond leven als geneesmiddel tegen stress en overgewicht. De combinatie van gezond leven en bewegen speelt steeds meer een rol.

5) Oudere doelgroep

Geen echte trend voor de hardloopwereld, wel in de fitnessbranche. Veel sporten richten aparte trainingen in voor oudere sporters. Niet om groepen te scheiden maar omdat de ouderen andere vragen hebben en een andere manier van trainen nodig hebben. Dit heeft ook te maken met de vorige trend ‘gezond bewegen’ die door alle generaties heen lijken te lopen.

6) Door de brandweerkazerne

Als je direct of indirect bij hardloopevenementen betrokken bent dan heb je het al gezien. Steeds vaker gaan hardlopers naar evenementen waar het puur om de beleving draait. Met name is dit te zien bij de urban trails maar ook met de speciaal opgebouwde parcoursen van obstacle runs. De tijd doet er even niet toe maar wel dat je door de stad bijvoorbeeld door de brandweerkazerne mag rennen (Eindhoven). Deze trend lijkt toe te nemen. Met name het aantal urban trails groeit in 2017. Overigens zien we dat veel hardlopers zich ook wel weer willen testen in een traditionele wedstrijd.

Bronnen:

  1. WORLDWIDE SURVEY OF FITNESS TRENDS FOR 2017. Thompson, Walter R. Ph.D., FACSM
  2. Volksgezondheidzorg. www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/
  3. Eindhoven Urban Trail
Deel dit artikel