Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Bijscholing

Van struikelen naar rennen

Van struikelen naar rennen

28 februari 2018, door Dennis Licht - Of je nu met een bal aan de voet rent of met een bal in de hand, hardlopen als basisbeweging is een laagdrempelige manier om meer te gaan bewegen, die steeds minder goed wordt beheerst door onze kinderen. Met als gevolg dat kinderen in letterlijke zin over hun eigen voeten struikelen.

Kan een kind echter op een goede manier hardlopen, dan levert dat ook voordeel op in andere sporten, maar het is een basis voor een actieve leefstijl op latere leeftijd. De Opleiding Kidsrunning Trainer geeft je de kennis en ervaring hoe je daarmee aan de slag kunt.

Een grote zorg die we hebben is het toenemende aantal kinderen en volwassen die lijden aan overgewicht (vooral in stedelijke gebieden) door bewegingsarmoede. Gedeeltelijk zijn deze gezondheidsproblemen te wijten aan de toenemende welvaart, mobiliteit, consumptiegedrag en toename van zittende activiteiten. Onze Nederlandse jongeren zijn met 10,4 uur zitten per dag, volgens het CBS (2015), zelfs Europees koploper zitten! Dit is een van de redenen waarom onze jongeren niet of nauwelijks voldoen aan de nieuwe Beweegnorm die we stellen, met een verminderde motoriek als gevolg.

Voor wie?

In het licht van nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen heeft de Gezondheidsraad besloten de Fitnorm, Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) en de Combinorm van beiden vervangen door één norm. De nieuwe Beweegnorm, waarbij het verschil in normering te vinden is in het advies over minder zitten. Diezelfde beweegnorm stelt dat bij jonge kinderen de motorische ontwikkeling meer centraal moet komen te staan. Dat geldt niet alleen voor de docent bewegingsonderwijs, maar ook voor de clubtrainer of buurtsportmedewerker of combinatiefunctionaris. Naast de motorische ontwikkeling worden spier- en botversterkende oefeningen met eigen lichaamsgewicht aangeraden, zoals bijvoorbeeld hardlopen, fitness en springen (Gezondheidsraad, beweegrichtlijnen, 2017).

Stimuleren van een actievere leefstijl

Docenten bewegingsonderwijs en professionals in de sport, zoals looptrainers, kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de motorische ontwikkeling van onze jeugd, om zo een actieve en dus gezonde leefstijl te activeren. Programma’s en opleidingen gericht op motorische ontwikkeling zouden daarom meer geïntegreerd mogen worden in het bewegingsonderwijs. Onderzoek naar de motorische ontwikkeling laat zien dat het ontwikkelen van de fundamentele motorische vaardigheden vroeg in het leven samenhangen met een meer actieve leefstijl in de daaropvolgende jaren. Voor de praktijk is het dus belangrijk aandacht te besteden aan het ontwikkelen van fundamentele motorische vaardigheden in de vroege kindertijd. Docenten lichamelijke opvoeding en professionals in de sport kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Het gaat er al lang niet meer om of docenten bewegingsonderwijs en professionals in de sport hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor het stimuleren van een actievere leefstijl, maar eerder waar en hoe. Wat dat betreft is de school, de buitenschoolse opvang en/of sportclub namelijk de ideale plek om jonge mensen ‘goed te leren bewegen’ en ‘meer te leren bewegen’. De uitdaging zit dan vooral in het feit om het op een aantrekkelijke manier te kunnen aanbieden, in een schoolse setting of daarbuiten, die ook nog eens didactisch verantwoord is en waarbij er rekening wordt gehouden met de groepsdynamische processen. Want hoe blijf je iedereen prikkelen en houd je rekening met oefenniveau en verschillende doelgroepen? Klassen, groepen, ze worden steeds complexer.

Samenwerken met sportverenigingen

In Denemarken worden scholen vanuit de regionale en plaatselijke overheid heel erg gestimuleerd om met sportverenigingen samen te werken om een breed aanbod te kunnen bieden. Beweegexperts uit verschillende sporten werken dus nauw samen waardoor sport en school naadloos op elkaar aansluiten. In Nederland gebeurt dit mondjesmaat, goede praktijkvoorbeelden waaruit dat blijkt zijn erkende interventies en sportimpulsen als die van Stichting iRun2BFit en Loopland Gelderland. Hierbij verleent een externe professional, zoals een (jeugd)looptrainer, ondersteuning aan docenten bewegingsonderwijs bij het aantrekkelijk maken van het beweeg- en loopprogramma voor een ogenschijnlijke simpele basisbeweging als hardlopen.

Het ’rennende’ kind

Jonge kinderen plezier laten beleven aan hardlopen is een grote uitdaging zo niet schier onmogelijk. Althans, dat is de gedachte van de professional in de sport. Het lijkt misschien lastig om jonge kinderen plezier te laten beleven aan hardlopen, maar met de juiste kennis en vaardigheden kan dat heel goed. Kinderen kunnen veel meer dan je denkt en ook aan hardlopen plezier beleven, zo lang je maar als sportprofessional rekening houdt met kind-zijn. Een kind beleeft de sport gevoelsmatig. Het wil allerlei dingen zien, voelen, beleven. Dat moet ook het belangrijkste zijn. Dan loopt het zonder vermoeidheid en maakt het op een speelse manier snel vorderingen. Door te stappen in de belevingswereld van het ‘rennende’ kind leer je kinderen te boeien, binden en te behouden voor de sport.

Investeren in scholing op gebied van hardlopen voor jonge mensen

Om de motorische ontwikkeling te verbeteren heeft Hardlooptrainers Nederland in samenwerking met Kenmerk Educatief, Stichting iRun2BFit en de Atletiekunie het initiatief genomen om de deskundigheid van docenten bewegingsonderwijs, looptrainers en andere professionals in de (loop)sport te bevorderen. Met als doel om een essentiële bijdrage te leveren aan beweeg- en loopplezier van kinderen in de leeftijd van 8 tot en met circa 14 jaar, door experts uit het onderwijs (experts in spelend leren) en de atletiek- en loopsport (experts in lopen) dichterbij elkaar te brengen. Hardlooptrainers Nederland biedt daarom deze professionals in de sport de aanvullende cursus Kidsrunner Trainer waarbij een sterke koppeling wordt gemaakt tussen theorie en praktijk.

Het programma

Geïnteresseerd in de opleiding? Op 10 maart 2018 wordt de eerste editie van deze opleiding aangeboden.

Wanneer?

Datum: Zaterdag 10 maart 2018
Tijd: 08.30u - 17:00u (incl. lunchpakket, koffie/thee-arrangement en vers fruit)
Locatie: Hotel- en congrescentrum Papendal

Globaal programma

08:30u - 08:50u Ontvangst
08:50u - 09:00u Welkomstwoord
09:00u - 10:30u Didactiek (Bart Raijmakers, Fontys Sporthogescholen Eindhoven)
10:45u - 12:15u Motorisch Leren Principes (Bart Raijmakers, Fontys Sporthogescholen Eindhoven)
12:15u - 13:00u Lunch (Restaurant 2020 of lunchpakketten)
13:00u - 14:15u In de praktijk, opdrachten & zelf training geven (Bart Raijmakers, Fontys Sporthogescholen Eindhoven)
14:30u - 15:30u Groepsdynamica (Ivo Dokman, L&Ving Factory)
15:30u - 16:30u In de praktijk, opdrachten & zelf training geven (Ivo Dokman, L&Ving Factory)
16:30u - 17:00u Wat hebben geleerd en hoe kunnen we dit toepassen?

Hoe kan ik aanmelden?

Je kunt je aanmelden via de website van Hardlooptrainers Nederland. De opleiding is geïnitieerd door Looptrainers Nederland en de Atletiekunie waardeert deze aanvullende module met 4 licentiepunten voor looptrainers. Deelnemers ontvangen naderhand een (digitale) syllabus en certificaat van deelname. Op termijn zal deze opleiding een basis vormen voor looptrainers om met het leefstijl- en beweegprogramma ‘Irun2BFit-Kids’ voor het primair onderwijs, aan de slag te kunnen.

Foto: Stichting iRun2BFit

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer
Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer