Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

5 trainingsvraagstukken voor lange wedstrijden in de winter

5 trainingsvraagstukken voor lange wedstrijden in de winter

Het hardloopseizoen kent, gezien het aantal wegwedstrijden en bijvoorbeeld nieuwe events als urban trails, eigenlijk geen onderbreking meer. De hardlopers van je groep of club pikken vaak in deze maanden met het minste daglicht doelen voor begin volgend jaar. Een lange afstand zoals een halve of hele marathon in de winter vraagt om specifieke begeleiding. Daarom 5 overdenkingen voor de wintertrainingen.

1. Meer mentale ondersteuning

Stel een hardloper kiest voor een marathon die begin volgend jaar in een van de wintermaanden wordt gehouden. Op zich is hij of zij prima geschikt voor die afstand. Dat maakt nog niet dat het automatisch tot een goed resultaat leidt; een volbrachte marathon in een mooie tijd.

Hardlopen, zeker ook bij de groep die al ervaren is, zit ook tussen de oren. In de zomer heb je te maken met relatief hoge temperaturen. Veel marathonlopers in spé kunnen daar slecht tegen. In de winter heb je geen last van die oververhitte motor. Wel heb je last van de korte dagen. Meestal wordt er na werktijd getraind. Hesjes aan, tights en met drie lagen door de lichte vrieskou. Daardoor heb je geen problemen met presteren. De koele lucht doet veel lopers goed en ze halen makkelijk goede trainingsresultaten. Toch moet je in de winter deze hardlopers sterker mentaal ondersteunen. Het trainen in het donker vindt bijna niemand leuk. Als de funfactor wegvalt dan voelen de lange duurlopen zwaar aan.

Vraag extra hoe hardlopers hun donkere trainingen ervaren. Bekijk of je via a) meer licht op trainingsroutes (fysiek) wat voor hen kunt betekenen of b) hoe ze het beeld van de training (mentaal) kunnen overzetten naar andere onderwerpen die ze positief beoordelen.

2. Opbouwen en risico vermijden

Het is koel, soms koud tijdens trainingen. Hardlopers hebben er zin in en knallen er vandoor. Zij hebben die halve of hele marathon voor ogen. Misschien voelen ze zich als Choukoud of Deelstra en willen zij ook die snelheid behalen. Hardlopers willen teveel, té snel. Met het koude weer is een rustige warming-up net essentieel om later in de training volop resultaat te bereiken. Net die 5 of 10 minuten meer tijd in de warming-up kunnen voorkomen dat spieren verrekt worden door de koude omstandigheden. Het is de verleiding bij de hardloper door de koele lucht om lekker te presteren. Besteed meer minuten aan de warming-up en het opbouwen van de basis. Bedenk daarvoor een strategie. Het is voor een trainer meestal lastiger om een groep in te dammen dan om aan te sporen.

3. Feestdagen spelbreker

Nog een reden om bijzondere aandacht te geven aan de opbouw in de winter; de feestdagen. Zij zijn vaak een spelbreker, beter gezegd een trainingsbreak, in het schema. Sinterklaas, Kerstmis, soms een korte vakantie, dat zijn vaak dagen dat de training wordt onderbroken. Maar een schema naar een marathon in de winter heeft weinig uitwijkmogelijkheden. Vraag daarom rond de feestdagen naar de eigen trainingen voor de basis. Menig schema moet even een pas op de plaats maken en weer de focus verleggen van snelheid naar algehele conditie.

4. Winterslaap

Trainen voor een halve of hele marathon en zeker voor een trail, vraagt veel van een hardloper. In de trainingen worden de grenzen voortdurend verkend. Ondanks de goede zorgen voor warming-up, opbouw en mentale ondersteuning, niet eenvoudig te realiseren. De fanatieke hardloper zal het niet willen horen maar goed slapen hoort helemaal bij goed herstellen. Net wat de hardloper nodig heeft in de fase dat het lichaam week na week weer meer wordt uitgedaagd. Laat hardlopers een beetje toegeven aan de stille gedachten van een winterslaap.

5. Cumulatie vermoeidheid

De vermoeidheid door de trainingen voor dat winterse doel stapelen zich ongemerkt op. Kun je je hardlopers aan de eerste vier punten vasthouden, houden ze de trainingen vol. Niet alleen dat, dan schep je als trainer ruimte voor adaptatie. Dan krijg je geen hardloper die in de laatste 8 weken voor het doel langzaam slechter wordt maar een veerkrachtige loper, fysiek en mentaal, die iedere training met plezier komt. Dat maakt het vak van trainer een stuk leuker.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Opleiding TrailRunningTrainer - vervolg

Opleiding TRT Vervolg

18/09/2019

Val Sinestra, Zwitserland
Evenement
Lees meer
Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer