Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

Hardloper doe je huiswerk!

Hardloper doe je huiswerk!

Jaren geleden verzuchtte een hardlooptrainer dat zijn groep redelijk wat talent had maar waarom deden ze hun huiswerk niet. Dat klonk als het trekken aan een dood paard. De moed was opgegeven en hij bleef gewoon doorgaan met het geven van trainingen. Ontmoedigd. Hoe draai je dat om. Hoe krijg je die loper wel in actie voor die kilometers buiten de training om?

De een is van zichzelf super gemotiveerd. De ander is niet vooruit te branden. Bij hardloopgroepen zie je vooral de gemotiveerde mensen terug. Dat is al een groot voordeel voor een trainer. De loper die al vanuit zichzelf de wens heeft om te sporten zal gevoelig zijn voor jouw woorden. Simpel vertaald: hoe groter de intrinsieke motivatie hoe makkelijker je trainingsadviezen worden aangenomen. En daarmee worden ook eerder je extra opgaven voor huiswerk opgevolgd.

Motovatie en actie

Dat verband in motivatie en actie is voor iedereen weer anders. Hoewel iemand weinig aanleg heeft, kan hij of zij enorm gemotiveerd blijven. De talentvolle loper, daar moet je soms meer tijd insteken omdat de intrinsieke motivatie lager is. ‘Dat lukt met toch wel’, is de reactie en dan is het een hele kunst om iemand weer scherp te krijgen.

Andersom gaat deze wetmatigheid ook op. Wie niet gemotiveerd is, zal eerder een weerstand opbouwen tegen het hardlopen. Dat kan gevoed worden door tegenslag, zoals slecht weer, reacties in de groep of een blessure. Terwijl degene die gemotiveerd is, daar glijden de tegenslagen vanaf alsof er een teflon laag om hem heen ligt.

De wapens

Je staat zeker niet machteloos als het gaat om de huiswerkkilometers die je de groepsleden meegeeft. De truc is uitvinden wat goed werkt als beloning voor het huiswerk. Uit onderzoek voor commerciële doeleinden blijkt dat je het beste iedere keer een kleine beloning kunt geven. Maar verander wel de beloning als je het gevoel krijgt dat deze geen waarde meer heeft voor de leden.

Enkele voorbeelden:

Gezond: Je kunt bijvoorbeeld na het gedane huiswerk een appel geven. Veel lopers zijn bezig met gezondheid, dan is een mooie groene appel een klein maar opvallend cadeautje. Plus daar zit de boodschap achter dat je ook een gezonde levensstijl waardeert. Iedere keer een appel is natuurlijk saai en voorspelbaar. Gelukkig is er heel veel keuze in fruit.

Verzamelen: Laat stempels zetten. Bij een volle kaart ontvangen de deelnemers jouw selectie van 5 mooiste hardlooproutes in de buurt.

Persoonlijk advies: Wie twee weken achter elkaar alle huiswerkkilometers heeft gelopen, krijgt een extra persoonlijk advies. Dat vergt wel extra observatie zodat je ook extra materiaal hebt.

Afspraak: Laat iedere week je groep in twee- of drietallen het huiswerk lopen. Wissel de mensen en daarmee wordt, meestal, de onderlinge band sterker. De groep zal hechter worden en ook meer op de huiswerkkilometers letten. De meeste opgegeven trainingskilometers die niet worden gelopen, zijn vaak de individuele kilometers. De motivatie is laag en dan wordt al snel de training overgeslagen.

Evenement: De makkelijkste en meest gebruikte motivatie is dat de door de huiswerkkilometers de wedstrijd waar de groep gezamenlijk aan meedoet makkelijk uitgelopen wordt. Je weet door ervaring wel hoeveel trainingskilometers nodig zijn om dit niveau te bereiken.

Eigen tijd: Voor drukbezette mensen is de extra hardlooptraining ook een manier om even van de vrijheid te proeven. Populair gezegd, je motiveert door ‘me time’ te geven.

Delen: Laat de huiswerkkilometers op social media delen en zorg dat men dat van elkaar ziet.

Statistiek: Laat de statistieken zien van het huiswerk waardoor lopers inzicht krijgen dat het hardlopen makkelijker gaat, of sneller. Twee factoren waar hardlopers altijd erg nieuwsgierig naar zijn. Vraag hiervoor naar de afstanden, tijden en tussentijden.

Anders trainen: Gewoon extra kilometers opgeven, dat kan saai overkomen bij een groep. Geef een extra opdracht mee. Bijvoorbeeld dat 4x100 meter achteruit gelopen moet worden. Of dat 2x5 keer op een bankje gesprongen moet worden. Vormen van fartlek of andere spelvormen kunnen ook de extra kilometers aantrekkelijk maken.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer
Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer