Breedte aantrekkelijk voor talenten

18 januari 2017

Binnen je club, trainingsgroep of ander verband zie je binnen de groepen soms de talenten opduiken. Talenten zijn een uitdaging voor trainers. Ze vragen meer van je en de situatie wordt complexer als het talent echt tot ontwikkeling komt. Uit onderzoek, december 2016 gepubliceerd, blijkt dat talenten van de breedte houden. Kun jij dat aanreiken?

Uit dit onderzoek blijkt hoe belangrijk het aanbod van sport is voor talenten. 83 winnaars van medailles, met onder meer 38 Olympische medaillewinnaars en wereldkampioenen, werden vergeleken met 83 niet-winnaars van medailles. De onderzoekers waren benieuwd naar het gedrag van die winnaars. De belangrijkste sport, door een trainer of coach begeleid, en de investering in tijd in andere sporten werden verzameld. De winnaars bleken in hun huidige belangrijkste sport minder tijd besteedden dan hun leeftijdgenoten in hun adolescentie. Pas op latere leeftijd werd het aandeel in de hoofdsport uitgebreid tot het niveau dat hoort bij de ontwikkeling van een topatleet. Nog interessanter voor een coach of trainer is het feit dat deze winnaars vaak actief zijn in meerdere sporten. Nadat het talent echt is boven gekomen in de hoofdsport gaat de meeste tijd naar deze tak van sport. Toch blijven de kampioenen de andere sporten volgen en zijn vaak ook actief als deelnemer.

Talent honger meer sporten

Binnen het onderzoek van de 83 winnaars bleek de relatie tussen talent en het beoefenen van meerdere sporten groot. Ongeacht welke discipline, vaak dook het beeld op van meerdere sporten en waarna op relatief latere leeftijd de echte keuze voor een hoofdsport werd gemaakt. Tot zover het onderzoek.

Spel van grenzen ontdekken

Als je zelf trainingen geeft dan merk je dat talenten vaak breed georiënteerd zijn. Ze hebben plezier in het ontdekken van meerdere disciplines. Het spel van persoonlijke ontwikkeling en het zoeken naar grenzen wordt niet gelimiteerd tot één specifieke sport. Dat bevat een duidelijke aanwijzing in wat je kunt doen met trainingsprogramma’s voor talenten.

Combinatie van sportkennis?

Het lijkt er op dat talenten van de uitdaging van meerdere sporten houden. Daarbij speelt mee dat ze leergierig zijn en de kennis van meerdere sporten ook combineren. Zo ver is het onderzoek niet gegaan. Voor een trainer kan de samenvoeging van meerdere disciplines interessant zijn. Mits het niet in conflict gaat met de hoofdsport kan de mix van meerdere sporten het talent nog meer uitdagen.

Atletiek biedt breedte

Bij een coaching- en trainingsaanpak zoals die nu gebruikelijk is waarbij je kijkt naar loopbaanplanning, leef- en trainingssituatie, de programmakeuze en de specifieke periodisering, kan een aanvulling in tijd voor andere sporten de ontwikkeling verbeteren. Gelukkig biedt atletiek al een brede keuze.

Mogelijk betere technische ontwikkeling?

Talenten komen niet zomaar bovendrijven. Dit vergt heel veel trainen en begeleiding. Door een slimme opzet van de programmakeuze met mogelijk aanvullingen uit andere sporten kunnen plezier en motivatie verder omhoog. Het is ook mogelijk dat het de technische ontwikkeling van atleten ondersteunt. Dit kan een verklaring zijn voor de doorbraak op iets latere leeftijd.

Als trainer zal je de atleet die meerdere disciplines volgt nog beter moeten begeleiden als het gaat om: 

  • plannen
  • besluitvaardigheid
  • tijd- en energiemanagement

Geen makkelijke opgave maar gezien de uitkomsten van het onderzoek is multidisciplinariteit voor de echte talenten eerder een kans dan een op voorhand te grote belasting.

Bronnen

  • Arne Güllich. International medallists’ and non-medallists’ developmental sport activities – a matched-pairs analysis.
  • NOC*NSF. Talentontwikkelingsmodel.

Athletic Skills Model

Voor een optimale talentontwikkeling

De huidige generatie kinderen is aantoonbaar minder fit dan die van dertig jaar geleden. Door technologische ontwikkelingen als mobiele telefoons, spelcomputers, digitale media et cetera groeien kinderen op met een andere beweegcultuur, waarin buitenspelen geen hoofdrol meer speelt. Daarnaast staat bij de meeste scholen nauwelijks bewegingsonderwijs op het lesrooster. Doordat kinderen niet of te weinig in aanraking komen met de grondvormen van bewegen, zullen ze de algemene atletische vaardigheden niet optimaal ontwikkelen.

Meer informatie

Deel dit artikel