Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

Blijf bij je trainingsdoelen

Blijf bij je trainingsdoelen

Als trainer heb je een goede focus. Je weet wat je die training voor kennis er ervaring zal bieden en daar houd je je ook aan. Dat is voor de luisteraar, de hardloper, heel anders. Hij of zij laat zich vaak leiden. Komt misschien net uit een drukke vergadering en is er niet helemaal bij. Hoe blijven jullie dan bij je trainingsdoelen?

Leuke kilometers of volgend niveau?

De hardloper heeft het makkelijk. De trainer staat voor zijn neus en brengt met zijn kennis en ervaring de hardloper tot een volgend niveau. Dat is de stille hoop. De waarheid is natuurlijk dat de hardloper zelf met de kennis moet schakelen. De ervaring van de training moet hij incorporeren in zijn eigen ontwikkeling. Je kunt als trainer aandragen maar je bent niet degene die zorgt dat alles wordt opgenomen. Toch wil je met elkaar verder. Zorg er voor dat een hardloper niet zomaar wat kilometers of rondes maakt. Hij kan dan wel voldaan naar huis gaan, maar dat volgende niveau wordt niet behaald. Haal je hardlopers uit die passieve houding.

Stevig zelfvertrouwen

In de Westerse wereld willen mensen graag weten waarom je iets onderneemt bij een training. Wil je de stroom van afleidingen doorbreken dan is het nodig om te laten zien waar je die avond voor staat. Breng dat met veel zelfvertrouwen. Niet, ‘ik denk dat oefening x misschien goed voor jullie is’. Pak de koe bij de hoorns, vertel wat de oefening of de sessie onderbouwt. Dan kun je daarna op ieder moment weer de aandacht pakken door te wijzen waar je voor traint die avond.

Wat voor kennis heeft jouw hardloper?

Dat sluit aan bij het begrip metacognitie. Dat is de kennis over de eigen kennis. Dat geldt in het geval van hardlopen ook over de uitvoering. Als voor de hardloper duidelijk is hoe je zijn eigen kennis vergroot dan is dat een stevige prikkel om de focus bij het trainingsdoel van de dag te blijven. Het is dan ook handig als je weet wat voor kennis de hardloper over het trainingsdoel al heeft.

Terug naar focus door vragen

Dan staan leden uit je loopgroep gezellig te kletsen. Of iemand vertelt een grap. Weg is de aandacht. Stel daarom vragen. Stel vragen over wat er net is besproken. Wat is het kennisniveau van de hardlopers op dit onderwerp? Draai de manier van vragen ook eens om: “Wat denk jij, is het effect van deze core stability oefening / interval / onderwerp x?” Interactie geeft vaak de vonk waardoor mensen kennis helemaal tot zich nemen.

Verwachting vervullen

Een onderdeel van een training kun je als het goed is op meerdere manieren uitleggen. Het is jouw rol als trainer welk deel essentieel is en welke uitleg gewoon leuk is om te weten. Voorbeeld: de groep is ambitieus en daarom is de HIIT-sessie gericht op het ontwikkelen van kracht. Bij deze ambitieuze groep leg je dat als eerste uit. Is de groep gericht op gezond leven en verantwoord sporten, dan leg je eerst uit wat de relatie van HIIT is met gezondheid.

Planning

Met het uitleggen van planning kun je ook hardlopers bij je trainingsdoel houden. Zie je blikken afdwalen, ondanks dat je inspeelt op hun leervaardigheid en met interactie de aandacht bespeelt? Breng dan in een later deel van je training in beeld waarom dit trainingsdoel past bij de lange termijn. Vaak is dat een wedstrijd op de weg of de baan en daar hangen tussendoelen aan vast. Het kan ook zijn het bereiken van een bepaald vermogen; zoals een 5 kilometer hardlopen. Vaak hangen daar emotionele beloningen aan vast voor de deelnemers. Dat maakt het uitvouwen van de planning en de tussendoelen nog krachtiger.

Verdeel je technieken

Gooi niet al je trainingstechnieken zoals het zelfvertrouwen, testen van de kennis, diverse manieren van vragen en het op maat invullen van de verwachtingen meteen aan het begin van je training. Verdeel en prik er telkens met een ander instrument in de focus voor de trainingsdoelen.

Jammer, niet iedereen luistert

Tot slot één groot nadeel, je kan niet iedereen laten luisteren. Door slim een paar technieken te gebruiken is het wel mogelijk dat de hardloper die in het begin niet luistert, in de loop van de training toch actief luistert. Dat zal je als trainer ook veel voldoening geven. Daarom is het slim om op het laatst een samenvatting te geven. Dan neemt de inactieve luisteraar van het begin toch alles mee naar huis. Wie weet denkt hij of zij er ’s avonds over na en probeert in zijn eigen trainingen de opgedane kennis toe te passen. Prikkel de fantasie door een cliffhanger mee te geven voor de volgende training. Dan is je groep meteen nieuwsgierig naar jouw volgende sessie.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer