Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

Hoe stimuleer je als trainer mentale veerkracht

Hoe stimuleer je als trainer mentale veerkracht

Hardlopen is inspannend. Als het tempo verder omhoog gaat, zoals bij intensieve trainingen of in wedstrijden, valt dat echt niet mee. Kunnen jouw lopers daar mee omgaan? Dan komt de kunde van de trainer om de hoek. Iedereen kan een schema maken maar hoe leer je de hardlopers mentale robuustheid zodat ze altijd weer terugkeren naar hun balans tijdens de zwaardere inspanning.

In de probleemzone

Hardlopen is het opzoeken van problemen. Bij lange of intensieve trainingen komt er altijd wel een sectie waarbij je lopers afzien. De probleemzone. Daar is op zich niets mis mee want met de ontwikkeling van een sporter werk je ook altijd een deel buiten de comfortzone. Dan komt die extra trainingsprikkel die nodig is om weer dat stapje hoger te komen. Je kunt er niet vanuit gaan dat een hardloper wel zelf automatisch goed door de probleemzone komt. Hoe beter je assisteert hoe makkelijker hij of zij de stap naar het volgende niveau kan maken. Mentale ondersteuning werkt zeker ook fysiek door.

De geruststelling

Een beetje overdreven is het hier voor de probleemzone genoemd. Dat deel wanneer hardlopers worstelen met tempo, kracht of andere factoren zoals weer en wind. De geruststelling kun je al vooraf geven. De probleemzone wordt door iedereen in de groep ervaren. Je groep kent verschillende kwaliteiten maar ze zitten als het aankomt op capaciteiten bij elkaar in de buurt. De een zal beter dan de ander omgaan met alle mentale aspecten. Door de kleine afwijkingen in de groep weet jij door je ervaring wanneer de probleemzone opduikt. En je zoekt het expres met regelmaat op. De geruststelling die je kunt meegeven is dat alle lopers in die trainingen daar mee te maken krijgen. Het Hollandse spreekwoord; ‘gedeelde smart is halve smart’ zal je groep helpen. Met een korte aankondiging zet je de lopers op scherp, ze weten wat er komt.

Veerkracht staat klaar

Dat is ook goed als je weet wat er komt. De atleet die mentaal sterk in zijn vel zit, toont veerkracht. De inzet daalt niet, je zal eerder het omgekeerde zien. Als je het oefenen van veerkracht in trainingen toepast zullen ze niet snel schrikken als het in lange trainingen of wedstrijden tegenzit.

Uitdagende opdracht

Presenteer die intensieve trainingen die de mentale robuustheid testen als een leuke uitdaging. Het leert de sporter nog niets groters. De belasting in deze training is groot maar de atleet zal ook ervaren dat je door de veerkracht hen terugbrengt op het niveau dat alles weer goed gaat. Het is geen probleemzone maar een uitdagende opdracht. Een dip is oké, als je er goed uitkomt.

Logica van de tegenslag

Train je vaker op mentale robuustheid dan is tegenslag of een tijdelijke hoge belasting geen probleemzone meer. Zonder dat je letterlijk veerkracht benoemt kun je de sporter laten merken dat een terugval geen panieksituatie oplevert. De emotie hoeft niet de overhand te krijgen. Je sporters stimuleer je om die irrationele emoties weg te schuiven. Het wordt door simulatie en trainingen een onderdeel van de logica dat je kunt omgaan met een tijdelijk zware belasting.

Kritiek, geen punt

Je formuleert meestal positieve zinnen voor een optimale trainingsomgeving. Toch ontkom je er niet aan om gewoon eens even kritiek te geven. Zijn je hardlopers gewend aan trainingen waarin je mentale robuustheid test en toelicht dan kunnen ze tegen een stootje. Kritiek is niet leuk om te ontvangen. Met mentale robuustheid komen ze daar prima doorheen. Mentale robuustheid werkt niet alleen versterkend in het hoofd van de atleet, het kan ook je relatie met jou als trainer verbeteren.

Kernpunten

  • Iedere zware wedstrijd of intensieve training kent lastige secties.
  • De probleemzone is maar tijdelijk.
  • Met veerkracht kom je uit de dip.
  • Schuif irrationele emoties naar de zijkant omdat je weet dat je uit de dip klimt.
  • Stimuleer in je trainingen positief denken.
  • Door veerkracht krijgen atleten zin in moeilijke trainingen.
  • Vind ontspanning ook in zware inspanning.
  • Kritiek kan de relatie versterken.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Wintereditie Opleiding TrailRunningTrainer – basis januari en februari 2020

Opleiding TrailRunning Trainer – basis

19-01-2020

Velp
Opleiding
Lees meer