Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

Coach over de inactieve drempel

Coach over de inactieve drempel

Of het nu volwassenen zijn of kinderen, atletiek en hardlopen vraagt om een fysieke inspanning. Veel mensen genieten liever van een inactieve levensstijl. Lekker televisie kijken, op internet wat surfen en rondhangen op de bank. De inactieve levensstijl is geen rationele beslissing en dan is de rol van een coach dubbel zo hard nodig.

Er zijn heel veel redenen, zonder dat de motivatie benoemd kan worden, dat mensen inactief zijn.

  • Steeds vaker is werk zittend.
  • School, of andere opleidingen verrijken de geest maar leiden weer naar een zittend bestaan.
  • Familie en sociale contacten vragen om aandacht en zijn leuk en interessant.
  • Het zelfbeeld kan onbewust laag zijn waardoor mensen niet in actie willen komen.
  • Ontspanning, van Netflix tot meditatie is ook weer inactief.
  • Met name de start naar actie ervaren mensen als een grote stap.

Uren zitten
In Nederland bestaat geen ‘zitnorm’ maar er is wel onderzoek naar gedaan. De leeftijdscategorie 20 tot en met 34 jaar zit gemiddeld in de week net geen 10 uur per dag. Bij leeftijdsgroep 35 tot en met 50 jaar is dat 9 uur per dag. De jongeren (12 tot en met 19 jaar) zijn kampioenen zitten met 10,4 uur per dag1.

Dan komt de coach in beeld
Wat kun je doen als coach want dit lijkt een bijna onneembare vestiging met kanonnen die je wijze woorden aan puin schieten. Daar komt bij dat mensen een beeld hebben bij hardlopen en atletiek dat het alleen maar afzien en pijn lijden. Geen wonder dat de eerste stap moeilijk is.

10 minuten
Zet een van de rationele stellingen op. Met slechts 10 minuten is iemand al bezig met duurvermogen. De stap naar hardlopen hoeft niet meteen gezet te worden. Wandelen kan bijna iedereen. En met een 2 minuten actief en 1 minuut inactief schema is de drempel heel laag. Breek het beeld af dat het afzien is. Actieve mensen voelen zich beter en je hebt daarna zeker je ontspanning verdiend. Maak afhankelijk van de persoon een psychische beloning waarbij de persoon intrinsiek de motivatie opbouwt om door te gaan met trainen.

Je kunt die 10 minuten verder uitbouwen tot ongeveer een half uur. Dat is vaak voor beginnende hardlopers een grens om een 5 kilometer te lopen. En dan is de basis voor duurvermogen echt gelegd.

Sportkennis daagt uit
Achter atletiek en hardlopen zit zoveel kennis dat je hier op in kunt spelen. Er is een groep mensen die zich ook graag op intellectueel gebied, naast de actieve inspanning, voelt aangesproken. Voor deze mensen is het handig dat je uitlegt waarom een opbouw en bepaalde trainingen belangrijk zijn. Zij zijn nieuwsgierig naar de kennis achter de sport en dat is een reden om te blijven sporten. Je bent in deze rol een coach van de activiteit en een docent van de kennis. Stel een klein kennisprogramma op dat iedere week weer wat nieuws uitrolt. De weetjes en feitjes zijn het snoep voor deze groep.

Sport betekent vrienden
Vrienden en sociale contacten zijn belangrijk. Het is een grotere factor dan wat jij in je eentje als coach kunt zijn. Kijk of je de sporters tot een groep kunt smeden. Verbind de mensen en maak er vrienden van. De sport is dan niet alleen actie en gezond leven maar ook het rijke netwerk om iemand heen. Deze netwerken zorgen er ook voor dat beginners de stap om te gaan hardlopen of atletiek te doen als klein zullen ervaren. Ze ontvangen zoveel steun dat er de drempel verdampt zodra ze op de baan staan.

Waar ligt het talent?
Misschien komt iemand binnen omdat hij of zij wil gaan hardlopen. Als coach kun je bekijken waar het echte talent ligt. Atletiek biedt zoveel disciplines dat iedereen goed aan zijn trekken komt. Wijs op mogelijkheden waar mensen niet over nadenken. Misschien biedt de middellange afstand veel meer aantrekkingskracht dan een 5 of 10 kilometer.

Zelfbeeld boost
Krijg je iemand aan het bewegen en die eerste 10 minuten gaan goed dat geef je als cadeau een boost aan het zelfbeeld. Door een fysieke prestatie krijgen mensen het gevoel dat ze meer aankunnen. Ook psychisch.

Van 10 naar fitnorm
In Nederland wordt een beweegnorm, een fitnorm en een combinorm gehanteerd. Het mooie is dat de stap naar de fitnorm niet enorm groot is. Deze fitnorm2, eigenlijk een norm uit de VS, bestaat uit 3 x in de week 20 minuten intensief bewegen. Daar valt hardlopen ook onder. Wandelen wordt bijvoorbeeld als matig intensief gezien. Deze fitnorm wordt gezien als een waarde van een goed cardiovasculair systeem. Voor een coach en een sporter is het een mooie mijlpaal om deze norm iedere week te bereiken.

  1. Bron: Leefstijlmonitor, RIVM i.s.m. VeiligheidNL en CBS, 2015
  2. Bron: Nederlandse Norm Gezond Bewegen, uitgesplitst naar activiteiten: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewegen.aspx

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Opleiding TrailRunningTrainer - vervolg

Opleiding TRT Vervolg

18/09/2019

Val Sinestra, Zwitserland
Evenement
Lees meer
Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer