Coaching is aanwijsbaar waardevol

13 april 2018

13 april 2018 - Duizenden hardlopers deden mee met de Marathon van Rotterdam. Een voorzichtige inschatting; in het publiek en bij de kijkers thuis zijn waarschijnlijk vele honderden geïnspireerd om nu ook zelf in de hardloopschoenen te stappen. Als coach ben je echt niet alleen maar die man of vrouw die leuke oefeningen geeft. Je bent echt waardevol.

Je krijgt nu drie opdrachten erbij. Een deel van je lopers komt vermoeid terug uit Rotterdam en heeft dringend een programma nodig om weer bij te komen. Daarbij komt er een groep met nieuwe lopers, waarvan je het enthousiasme van de televisiebeelden van de wedstrijd moet zien om te zetten naar realistische doelen. Tot slot zal een deel van je bestaande groep met de beelden van de Coolsingel in hun hoofd anders willen trainen zodat die marathon haalbaar wordt. Drie hele verschillende groepen en vragen. Bij alle drie kun je waardevol zijn. Onderzoek uit Engeland laat zien hoe waardevol jouw werk is.

Go for the fun

Bij alle drie de groepen staat een punt voor de coach bovenaan: welk programma je ook samenstelt, hardlopers willen sporten met plezier. Bij de Britten lukt dat goed. Uit een onderzoek (2015) bleek dat 74% van de volwassenen en 66% van de jeugd met plezier sport. Dat is breed gemeten bij heel veel sporten, niet alleen maar atletiek en hardlopen. Dat eerste percentage klinkt mooi hoog en toch mag je daar ook kritisch over zijn. In marketing en management wordt vaak gesteld dat je maar beter een waardering van een 8 of meer kunt halen om echt een substantieel verschil te maken. Anders verwoord, zit je daar onder met je trainingen dan stapt een hardloper makkelijker over naar een andere sport of een andere coach. Daarom zit in de genoemde 66% echt een opgave voor een trainer. Het klinkt niet slecht, 66%, maar het is in feite net te laag om er zeker van te zijn dat de jeugd ook echt blijft. Terwijl jij waarschijnlijk veel tijd steekt in die nieuwe talenten, kijken zij met een licht weifelende blik naar de trainer.

Meer tijd in de sport door de coach

Het enthousiasme dat veel trainers weten vrij te maken voor de jeugd is ook terug te vinden in de onderzoeksresultaten. 56% van de volwassenen besteden meer tijd aan hun sport door de invloed van de coach. Dit is toch een mooi cijfer. Je krijgt nooit iedereen mee in het streven om meer te sporten maar je weet als trainer echt verschil te maken. Bij de jeugd ligt dit percentage een stuk hoger: 66%. Een opvallend verschil. Kunnen we als coach makkelijker de jeugd verleiden om meer tijd te steken in hun sport maar is daarbij de motivatie lager dan bij volwassenen? Dat meldt het onderzoek niet.

Conclusies & Vragen:

  • Je bent zeker waardevol en je hebt direct invloed op het sportgedrag;
  • Kun jij dat kleine stapje meer zetten in je ontwikkeling om bij volwassenen het plezier in de sport naar 80% te tillen?
  • Kun jij jezelf verbeteren in je vak zodat je beter begrijpt wat de jeugd en de ouders willen van de hardlooptrainer? De jeugd wil graag tijd besteden aan de mooie loopsport maar het plezier is niet altijd op niveau. Naast trainingsschema’s met tijden, techniek en intensiteit is het nodig om doelgerichte elementen op te nemen die het plezier verhogen.

Veel trainers kunnen hun rol wel omschrijven maar hangen daar niet meteen een percentage of rapportcijfer aan op. Als je open staat voor je rol in de sport is een meetinstrument wel heel handig. Tenslotte heb je veel ervaring om in een periode dat het tegenzit, bijvoorbeeld een lage waardering van je trainingen, de weg omhoog weer te vinden. Meten is daardoor goed voor trainer en hardloper.

Foto: IRun2BFit

Deel dit artikel