Ben jij de innovatieve coach?

10 september 2018

7 september 2018 - Je kunt in het hardlopen veel bereiken met vaste patronen. Je geeft altijd trainingen waarbij ongeveer 10 kilometer wordt gelopen. De warming-up duurt altijd 10 minuten. Vaste patronen zijn waardevol maar ze duiden ook op slijtage. Geef innovatie bij jezelf een kans.

Innovatie in de manier waarop je coacht of training geeft, gaat een niveau dieper dan gewoon een nieuwe spelvorm geven. Dat is ook innovatie want je geeft op een andere wijze training. Dat is productgedacht maar je kunt innovatie ook ophalen uit je groep. Dan is innovatie direct verbonden met de relatie die jij hebt met je hardlopers. Die relatie is toch de kern van je coachingswerk. Laten we daarom kijken hoe je die diepere laag aanboort.

Het lastige is dat je buiten je eigen grenzen moet stappen. Jij hebt ideeën over hoe je trainingen geeft. Dat is niet goed of fout, het is een manier van werken. Het is daarom moeilijk om zelf over die grenzen te stappen. Gelukkig heb je een directe relatie met lopers en zij kunnen je wel over grenzen trekken. Maak daar gebruik van, wijs het in ieder geval niet af. Dit proces maakt jezelf als persoon veerkrachtig en kan daarom alleen al voor je persoonlijke ontwikkeling een boeiend pad zijn. Kijk in ieder geval naar twee grote factoren die innovatie kunnen veroorzaken.

De groep vraagt

De eerste ingang en de makkelijkste, is dat je openstaat voor wensen vanuit de groep, of het individu. Een kort voorbeeld; voorzichtig laten je hardlopers weten dat een cross ook leuk is om te lopen. Misschien ben je geneigd om dat niet te doen met het oog op blessures. Rationeel zou je het afkeuren maar emoties en motivatie spelen ook in een groep. Zet die negatieve houding aan de kant en onderzoek hoe je het dan wel kunt aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld eerst een kort programma maken waarin je de spieren en banden die cruciaal zijn voor al het gedraai bij de cross versterkt. Dan is het achteraf helemaal niet zo een grote verandering want je trainerskunde pas je meteen toe. Twee punten die hierbij spelen:

A) Zet je voelhoorns uit voor wensen die misschien niet heel duidelijk worden geuit. Vraag door op de signalen die je ontvangt.
B) Wat is de oplossing om je rem op de uitvoering te overwinnen?

Het plafond stopt je

Wat is de negatieve kant van ingesleten patronen? Dat herken je zeker uit de trainingsleer, na veel herhalingen stopt de meeropbrengst van je trainingsmethoden. Dan gaat er zeker bij jou als trainer een mentale alarmbel af. Alle atleten kennen het fenomeen dat een plafond wordt bereikt. Dat is het punt om anders te trainen. Vaak is de verandering van een trainingsprikkel weer een deur die opengaat naar een stapje hoger. Het maakt ook mentale energie los waardoor loper en trainer tot meer inzet komen. Alleen al daardoor kun je een nieuwe fase tot een succes maken.

Slim besluit: analyseer de curve

Voor een hardloopcoach zit er zeker veel waarde in het vasthouden van een succesvolle aanpak. Innovatie is mooi maar de verandering die meegaat met innovatie is geen doel op zich. Je kunt mensen ook gek maken met alsmaar nieuwe methoden en trainingen. Dat wil je niet, je wil met elkaar een succesvolle weg omhoog inslaan. Innovatie is geen speeltje van de coach, je wil voor je groep een beter perspectief opzetten. Kijk als coach altijd naar de fase van de trainingsopbrengst. Waarschijnlijk heb je door ervaring in de gaten, voordat je groep dat heeft, dat innovatie nodig is. Het is makkelijker om al vóór een piek in je trainingsmethodiek te zoeken naar innovatie. Dan ben je goed voorbereid en levert de verandering geen stress op maar een welkome vernieuwing.

Foto: Photo by Kevin Maillefer on Unsplash

Deel dit artikel