Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Coaching

Laat de sporter zijn eigen ontdekkingen maken

Laat de sporter zijn eigen ontdekkingen maken

31 mei 2019 - "Nu moet je dat doen. Gevolgd door stap B". Je kent die kleine aanwijzingen wel van je trainingen. Het zijn de microstapjes in het trainingsproces. Als mens ben je snel geneigd veel van deze kleine stapje op te geven aan je sporters maar dat werkt niet altijd goed.

Wie heb je voor je?

Doel stellen, schema’s maken, je laten informeren over recente ontwikkelingen in techniek en voeding, daar zijn trainers goed in. Gelukkig hoef je niet met een enorme bagage van wetenschap aan de slag te gaan. Je bent geen wetenschapper maar kennis helpt je wel om veranderingen los te maken bij je sporters. Het helpt daarom enorm als je goed weet welke hardlopers voor je neus staan. Weet jij psychologisch bij hen door te dringen? Als je hun karakters kent en dat combineert met de trainingsleer die je toepast, kom je ongelooflijk ver.

Twee kritische punten:

1 - luisteren

Een basispunt bij je eigen ontwikkeling als coach en trainer is het ‘luisteren’. Veel mensen denken dat ze goed luisteren maar al snel nemen de eigen gedachten en vooroordelen weer de sturing over. Je hoort eigenlijk niet goed genoeg wat je sporters vertellen. Je zal merken dat je hen ook niet helemaal laat uitpraten. Het valt op dat topcoaches vaak stil zijn in conversaties met atleten. Dat is niet zo gek want het is luisteren maar meteen ook peilen of je coachingsdoelen worden bereikt. Want dat hoor je in de woorden van de atleet en zie je in de lichaamstaal. Luisteren gaat niet om de lengte in tijd, het langer luisteren. Het gaat om de kwaliteit van het luisteren. Hoe neem je het op en wat doe je met je interpretatie.

2 - Laat de hardloper ontdekken

Hoe beter je luistert, kan leiden tot nog een punt waar we als coach vaak te snel aan voorbij gaan. Laat hardlopers op hun eigen tempo ontdekkingen doen. De ene hardloper is de andere niet. Allemaal willen ze hun doelen halen; sneller, langer, sterker, duurzamer, gezonder. Als coach ben je geneigd snel conclusies te trekken en hardlopers antwoorden mee te geven. Vaak is het leereffect gering als je gewoon oplossingen doorgeeft. Het leereffect gaat fors omhoog als een loper zelf verbeteringen ontdekt. Kernvragen zijn daarbij: “Wat heb je veranderd?” en “Wat levert je dat voor oplossing op?”.

Je wilt als coach altijd zo graag oplossingen aandragen dat je makkelijk voorbij de wensen en ontdekkingen van de sporter raast. Het voelen en meemaken van de sporter dat een bepaalde oplossing in het trainen goed werkt, geeft een ongelooflijk sterke stimulans. Doorbreek minder die stimulans want als trainer coach wil je net die bijzondere momenten geven. Het ‘aha-gevoel’ is voor zowel coach als hardloper goed. Steun dan ook het proces waarin dat tot stand komt. Dat betekent bijna altijd dat je je als coach moet inhouden. Draag oefeningen en veranderingen aan en via vragen en feedback kom jullie er samen uit of het om oplossingen gaat.

Bewustwording en groeien

Het kost vaak tijd om zelf beter te leren luisteren en om hardlopers hun eigen ontdekkingen te laten voelen. Je bent niet meteen een slechte coach als je deze twee punten weinig toepast. Je kan er wel veel winst mee behalen bij heel veel verschillende doelen als je er beter in wordt. Mocht je in deze twee punten nog niet zo goed zijn, dan ben je er nu bewust van. Vanuit die fase kun je groeien. Dan wordt het coachen voor jou en je hardlopers alleen maar interessanter.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Opleiding TrailRunningTrainer - vervolg

Opleiding TRT Vervolg

18/09/2019

Val Sinestra, Zwitserland
Evenement
Lees meer
Looptrainersdag 9 november 2019 ‘Samen lopen is leuker’

Looptrainersdag 2019

09/11/2019

Papendal
Looptrainersdag
Lees meer